Arxiu d'etiquetes: blogs

No tinc tema per l’escrit d’avui

Fotografia de ·Insomnia· a Flickr

Fotografia de ·Insomnia· a Flickr

T’agradaria escriure més sovint al teu blog però et costa trobar un bon tema? Fas mil tombs per trobar què és allò que val la pena abocar en un apunt d’un blog? Si és així tinc una bona notícia, que t’explicaré en quatre bocins:

1.  Ningú sap de tot.

El saber de la humanitat és immens,  si no ens partim la feina no donem l’abast. Per això cadascú de nosaltres tenim una parcel·la de coneixement, acotada, centrada en una temàtica concreta i en la qual aboquem la nostra energia, l’esforç per comprendre, per crear i per construir noves idees.

Alhora però sabem que no podem sobreviure en aquesta mena de limitació. Cada dia necessitem comprendre i utilitzar dinàmiques, processos, instruccions i conceptes d’altres àmbits.  Per això ens agraden tant les xarxes social i les dinàmiques d’interacció a Internet, perquè sempre trobem algun gran o petit coneixedor que ens ajuda a moure’ns en entorns “hostils”.

2.  Res és evident.

El peix s’ha de salar abans o després de coure’l? Què és millor per una finestra, el PVC o l’alumini? Estic a 35,5 ºC de temperatura corporal, és greu? Com s’activa la versió mòbil de Google Maps?

Tu ho saps? Si aquestes preguntes tenen a veure amb un àmbit que tu coneixes segurament són banals, però la majora de nosaltres no sabem la resposta. I és que res és massa evident, ni massa clar… Recorda el primer bocí: tenim la feina repartida!

3.  Només fem cas d’allò que ens agrada.

4.  S’hi ha de notar la mà de l’artista.

I per tant el teu blog ha de tenir estil. Quin estil? El teu, simplement.

No et disfressis, i mai de la vida omplis les teves pàgines de textos copiats indiscriminadament d’altres blogs. Els apunts dels altres són la teva font d’inspiració, d’aprenentatge i de connexió. Si t’ajuden a escriure cita’ls, però no te n’apropiïs a la boja, perquè es nota de seguida, no està bé  i és molt lleig.

Viu amb naturalitat la teva experiència de Xarxa i sigues tan formal, informal, clar, barroc, visual, transgressor/a, radical, contingut/da, jovial, seriós/a com creguis oportú, no deixis de mostrar la teva forma única de comprendre i de construir la teva parcel·la de coneixement.

En resum: parla d’allò que tens entre mans.

  • Escriu d’allò que saps, d’allò que vols saber, d’allò que estàs aprenent, d’allò que et qüestiones…
  • Si ofereixes simplicitat, síntesi, ordre… si expliques un procés, si parles d’una experiència… qualsevol cosa que potser et sembla banal es converteix en interessant.
  • No copiïs, reconstrueix.

Ens veiem a Evento Blog España 2009

Aquest cap de setmana serem al Evento Blog España 2009, la trobada anual més important de l’estat sobre el món dels blogs i la Internet social.

Esperem tornar de Sevilla amb moltes coses noves apreses i amb els cervells en ebullició.

També intentarem desvirtualitzar-nos amb algunes de les persones que seguim cada dia per la Xarxa i als que esperem poder saludar, com va dir fa poc algú que ara no recordo, de manera tridimensional.

Blogs corporatius i professionals, de vegades sí.

Fotografia de Annie Mole a Flickr

Fotografia de Annie Mole a Flickr

No fa pas gaire que es parlava dels blogs corporatius com una opció interessant. Ara, que ja hem superat aquesta etapa i és habitual trobar blogs vinculats a activitats professionals i a empreses, el debat ja és un altre. Ara ja es parla de com ha de ser i com no ha de ser un blog professional.

Sobre aquest tema apuntem una sèrie d’idees que es troben sovint per la Xarxa i que nosaltres compartim.

  1. No tens cap mena d’obligació de tenir un blog corporatiu.
    Si et decideixes a tenir-lo és perquè li veus el sentit i et sents còmode escrivint-hi.
  2. Abans de blocaire és convenient que siguis lector assidu de blogs.
    De la mateixa manera que si vols escriure llibres primer has de llegir-ne.
  3. Comença a publicar en una plataforma gratuïta de blogs, entrena-t’hi.
    Si veus que t’agrada fer de blocaire potser té sentit muntar un blog sota el teu domini amb un tema propi, però comença amb eines ben simples.
  4. El disseny del blog acompanya i ajuda, però és un element secundari.
    No et deixis enlluernar, el més important del teu blog és la teva capacitat per escriure, per construir i per a compartir.
  5. Defineix bé els objectius del teu blog.
    Pensa per a què el vols, a qui t’adreces i tria bé l’enfocament.
  6. No converteixis el teu blog en un emissor continu de spam.
    Si només fas propaganda de la teva feina i dels teus productes no et llegirà ni la família.
  7. Ofereix continguts de valor.
    En la teva feina generes idees, propostes, opinions i recomanacions que són molt interessants per altres persones, aprofita-les per exposar-les al teu blog.
  8. De tant en tant pots parlar directament del teu producte.
    Sense fer-te pesat/ada. Fes-no només de tant en tant.
  9. Escolta l’opinió dels altres.
    Valora els comentaris que et facin els altres, interactua. Per anar bé el protagonista del teu blog has de deixar de ser tu pocs mesos després d’escriure-hi.
  10. L’autor del blog ha de tenir nom i cognoms.
    Encara que el blog es publiqui sota la marca d’una empresa, sempre s’ha de saber qui l’escriu i quina tasca desenvolupa dins l’estructura empresarial.

Hi ha persones que entenen molt bé com ha de ser un blog corporatiu, el seu blog és realment interessant i professionalment efectiu. Aquest és el meu blog corporatiu preferit, crec que és un exemple fantàstic de com amb creativitat es pot extreure suc de les pedres.

Ara on, ara off. Ara on, ara off…

Fotografia de Galería de Penedesfera a Flickr

Fotografia de Galería de Penedesfera a Flickr

M’agrada anar a jornades i trobades blocaires, m’ajuda a trobar un nom per les coses perquè sempre hi ha algú que sap posar l’ordre just als termes. Per la gent que ens dediquem a fer pedagogia de Xarxa això és fonamental, perquè sovint ens trobem que hem de concretar, definir i ajudar a comprendre conceptes i processos que realment són complexos.

Torno contenta de la Penedesfera i torno amb l’apropiació global d’un concepte: desvirtualització.

A la Penedesfera vam parlar de Xarxa, però sempre fent el salt constant entre l’on-line i l’off-line:

  • Els músics parlaven de MySpace, però sobretot de concerts, de sales polivalents i de recuperar l’hàbit de tocar poble a poble.
  • Els homes del màrqueting parlaven de Munich, una marca de sabatilles que va aconseguir un èxit rotund en una jornada de portes obertes gràcies a una campanya a la Xarxa.
  • Els representants del sector del vi, i el noi de les ulleres de cul de got que tot ho multiplica, parlaven de les aromes del vi.
  • Els d’Enfoca, de Calafell, parlaven amb entusiasme com des de Flickr organitzaven trobades en viu, concursos i exposicions.

On-off, on-off, on-off…

Vaja, que me la faig meva: DESVIRTUALITZACIÓ. Tan senzill que és, tan evident i de vegades tant difícil d’explicar.

A la Xarxa hi som per impulsar, generar, provocar i construir experiències sensorials. I si no, explica-li:

  • Als del Col·legi Elisabeth, que gràcies a Facebook ara tornen a fer excursions junts, amb la família i els fills.
  • Al que aquesta nit encetarà una ampolla de vi per sopar, que ha comprat on-line.
  • Al que avui ha començat unes vacances, mesuradament organitzades durant els vespres de connexió.
  • A tots els que van anar a la Penedesfera i algú els va dir: “Hola jo sóc @elqueetsaludacadamatí.
  • El que riu, perquè ha llegit un acudit genial en un blog.

Subscriu-te al blog per correu electrònic

Ja sabeu que a partir d’ara el 3 minuts per setmana el publicarem a El blog d’Enraona. Les raons que ens han portat prendre aquesta decisió les trobareu en aquesta entrada.

També hem canviat la manera de notificar les novetats. Fins ara, molts de vosaltres rebíeu un correu electrònic personal cada vegada que es publicava un article nou. A partir d’ara, el sistema per continuar rebent els avisos per correu serà una mica diferent, cal activar-lo seguint les instruccions següents. Són unes passes molt senzilles que es completen en un minut.

El primer que hem de fer és clicar a sobre de l’enllaç Te l’enviem a la bústia que es troba al lateral dret de qualsevol pàgina d’aquest blog.

Enllaç a la subscripció

L’enllaç ens porta a una nova pàgina on hem de fer dues coses: la primera és indicar l’adreça de correu on volem rebre les notificacions…

Adreça de correu electrònic

… i després escriure el text que apareix a la imatge deformada. Aquest pas serveix per evitar que la subscripció la faci una màquina.

Protecció contra l'spam

En poc temps rebrem un missatge de correu a l’adreça que hem especificat abans. En aquest missatge se’ns demana que confirmem que volem activar les notificacions. Per fer-ho, hem de visitar l’enllaç que apareix al correu.

Confirmació de l'adreça de correu

Aquest enllaç ens portarà a una pàgina que confirma que hem estat registrats correctament.

Tot correcte!

I això és tot. A partir d’aquest moment rebràs un missatge cada vegada que es publiqui una entrada al blog. Aquest sistema de subscripció és habitual en molts altres blogs.

Recorda que  també pots estar al dia de les novetats del blog subscrivint-te al canal RSS. A l’abril del 2008 ja vam parlar d’aquest sistema en aquesta entrada.

Per una via o per una altra, esperem trobar-te sovint pel nostre blog. Gràcies per seguir-nos!