Arxiu d'etiquetes: descobrir la xarxa

Instagram és només per jugar? Busca la resposta en un Instafax

Encara creus que Instagram és una bona joguina? Creus que només serveix per penjar fotos de gatets? Hi ha gent que ha fet ja un pas de gegant i esprem les possibilitats d’Instagram al màxim, molt més enllà dels gatets, el menjar i les postes de sol. És el cas de la BBC.

A través de la Maria Ripoll avui he descobert el compte de la BBC a Instagram, on hi publiquen el que han anomenat Instafax: vídeos de pocs segons amb els quals informen de notícies d’àmbit general: la descoberta d’un dofí d’aigua dolça, la mort de l’últim combatent de la 2a. guerra mundial, les protestes a Ucraïna…

M’ha semblat simplement genial, notícies curtes però ben estructurades, de fàcil comprensió. Ara bé, tots sabem que no ens podem nodrir d’informació superreduïda, que el món és massa complex per interpretar-lo amb un vídeo de segons. Cap problema: els Instafax de la BBC ho tenen tot pensat i si vols saber més detalls sobre el tema del vídeofax que estàs mirant sempre pots llegir el text que l’acompanya al mateix Instagram, i si encara en vols més sempre hi ha un enllaç a la notícia complerta i amb molt de detall publicada al web de la BBC.

Ho recomano i molt, per tres motius:

  1. Perquè és realment interessant disposar de notícies fresques i de lectura ràpida, adaptades a un terminal mòbil. Mentre puges amb l’ascensor, al metro, en una sala d’espera… sempre trobes un bon moment per llegir uns quants Instafax.
  2. Perquè és molt bo experimentar com les xarxes es reformulen i s’hi troben noves utilitats. És important que els usuaris prenguem consciència del nostre doble paper: usuaris de xarxa i alhora descobridors d’usos i aplicacions.
  3. Perquè l’Instafax és un bon exemple de publicació escalonada de continguts: del minivídeo pots saltar al text de presentació i als comentaris, i seguidament pots saltar al web de la BBC. Per tant el grau de síntesi o de detall amb què ens arriba una notícia és ja decisió nostra, que ens aturem allà on volem. Aquest petit detall crec que és un dels elements fonamentals de la creació de continguts digitals. A Instagram, com és el cas, o a qualsevol altra publicació digital -parlem també de webs corporatives i de botigues online si vols- hem d’oblidar aquell tòpic malentès que diu que la gent no llegeix a Internet.No m’ho crec: la gent llegim allò que realment ens interessa, si hi tenim accés fàcil.

Per tot això, et recomano que segueixis els Instafax de la BBC i que visquis la xarxa amb curiositat i visió crítica. Però sobretot amb molta intenció creadora.

Eines digitals, persones i ganes d’explicar-nos coses (bones)

Sovint ens demanen que preparem un taller sobre activitat digital. Molt sovint ens demanen cursos sobre eines digitals i sempre fem el tomb al mitjó. Per què? Doncs perquè estem convençuts que realment no són eines el que se’ns demana sinó resultats. Les eines només són l’element concret i tangible, una de les peces que intervenen en una activitat digital efectiva i enfocada.

Estem preparant un taller sobre eines TIC per a celleristes i estem aplicant al 100% aquesta mania nostra de girar el mitjó. Avui hem revisat un gràfic en què relacionem eines i recursos digitals amb tres moments diferents del procés d’interacció entre un (possible) client i una empresa:

  • L’aproximació: quan algú comença a saber de la nostra empresa i del nostre producte.
  • L’experiència de compra i de consum: quan algú tasta el que fem i es decideix a parlar-ne.
  • El record i la fidelització: quan algú ja ens coneix i cal mantenir-hi un vincle.

Si parlem d’eines és també necessari tenir en compte com els mitjans ens condicionen: ara ens relacionem a distància, en moviment o asseguts al sofà de casa, a través d’un terminal o cara a cara, així que encara que barregem peres i naps, hem inclòs també aquest factors. I així ho hem dibuixat.

 

Ordenem recursos digitals segons moments concrets i tipus d'interacció

Clica damunt la imatge per veure-la més gran

 

Amb aquesta classificació tenim el embastat el guió per a preparar el proper taller d’ús efectiu de les TIC per a la comercialització. Ara bé, en els entorns digitals és fonamental tenir bones habilitats comunicatives: saber què dir, quan i com dir-ho, també saber escoltar, interpretar, valorar, saber esperar el moment per atendre un o un altre assumpte, saber quan et toca parlar i quan et toca callar. Preguntar en el millor moment, trobar el bon equilibri entre la bona atenció i la sobreamabilitat enganxosa, tenir a punt les millors paraules i la millor història, valorar cada detall i adonar-nos que ens expliquem amb cada detall…

Complicat és poc! I és que al final, les eines són el que costa menys de trobar i d’usar…

L’entrenament: començar a la Xarxa per quedar-s’hi.

Si ets enginyera, botiguer, metge, artesana, arquitecte, cuiner, artista, fuster, comptable… si la teva professió no té una relació directa amb els entorns digitals, potser aquest és un món un pel distant per a tu. Només un pel, perquè ara que tots els programes de la tele tenen el seu propi hashtag i Facebook és tant comú com McDonalds, potser ja has pensat algun cop en començar a tombar per Internet.

Si és així potser t’agradaria saber per on començar. Quan a Enraona col·laborem amb un client per facilitar l’adquisició de dinàmiques de participació digital marquem clarament dos fases: l’entrenament i l’aplicació a la feina:

  • L’entrenament. Un període d’inici en el qual és important que coneguis les dinàmiques de la Xarxa des de la teva visió personal. Com un/a usuari/ària més, trobant la forma més còmoda per interaccionar amb altres persones, en àmbits de coneixement del teu interès (sigui professional o lúdic). I en aquest període és important que identifiquis formes de relacionar-se i de donar-se a conèixer que funcionen i formes que no funcionen.
  • La implementació: sistematitzem, definim i enfoquem. Ja hauràs vist com és d’important mostrar un estil propi i personal de relació, hauràs viscut dinàmiques d’interacció positives i d’altres molt poc efectives. Ara és el moment de sistematitzar la teva participació i convertir-la en una activitat efectiva per a dur a terme el teu pla d’estratègia professional, amb objectius, indicadors, terminis, odre, mètrica i anàlisi de resultats.

Les dues fases són importants, la segona no és efectiva sense la primera, i per tant recomanem fermament començar per aquest primer període d’entrenament. Deixem aquí un esquema-guió que ens ajuda a acompanyar aquest entrenament digital.

Fent clic damunt la imatge se't baixarà un arxiu que podràs veure amb detall.

M’expliques com vius tu la Xarxa?

Si us plau, necessito un cop de mà. Em pots ajudar?

M’han demanat que participi en un dels tallers del Media 140 que es celebrarà a Barcelona. Em toca parlar, des d’una vessant emocional, actitudinal o fins i tot filosòfica, del procés que seguim les persones per incorporar-nos en les dinàmiques del web social.  L’objectiu és traçar un possible camí perquè professionals que encara hi són fora trobin una reflexió, que els engresqui a iniciar el procés d’aprenentatge.

Per això et necessito, perquè m’agradaria que m’expliquessis la teva experiència personal, ara amb una certa distància, quan ja fa temps que vius amb més o menys intensitat les dinàmiques de participació en el web social (o web 2.0 si t’agrada més), recordessis com has fet aquesta aprenentatge, què has hagut d’aprendre i què has hagut de desaprendre. Quin consell li donaries a algú que comença a interessar-se per la interconnexió a la xarxa, que ens expliquessis tot allò que se t’acudeixi.

Vols participar-hi? Estic convençuda que la teva experiència i la dels altres és fonamental per explicar amb claretat, i amb una visió ben àmplia, perquè és positiu viure el web social, malgrat la dificultat que algunes vegades passem tots per entendre-la i per a viure-la en positiu. Aniré recollint les idees que m’arribin i les utilitzaré per a fer el guió del taller, crec que és una bona manera de mostrar un camí des de diferents perspectives, sense crear càtedra però reflexionant des de l’experiència viscuda.

Qualsevol breu reflexió, apunt, idea, nota, imatge, anècdota, qüestió… tot el que vulguis explicar-nos serà molt ben rebut. No cal que et passis hores pensant, les petites reflexions són sovint molt interessants. Només et demano que me les facis arribar, i si les publiques a la xarxa que m’ajudis a trobar-les. Si t’estimes més que en parlem em pots trobar a l’Skype amb l’usuari enraona, o passa’m el teu mòbil per DM i et faig un truc.

Si no saps per on començar i vols un cop de mà,  et deixo aquí quatre frases començades perquè les acabis tu. Per exemple:

  • La primera vegada que em van parlar del web 2.0…
  • He viscut amb molta emoció el descobriment de…
  • He tingut algun moment de crisi…
  • No hauria dit mai que…
  • Ara que ja porto algun temps participant del web social crec que…
  • Si hagués de donar un consell a algú que es vol començar a participar en el web social li diria…

@taxioviedo: un model per a la petita empresa, si es mira a fons.

Aquesta setmana ha passat un d’aquells casos que a partir d’ara serà exemple obligat en les xerrades, cursos i presentacions sobre web 2.0 i empresa: un taxista d’Oviedo, fent servir les xarxes socials, concretament Foursquare, ha aconseguit que en dos dies mil·lers de persones el coneguin.

Fent un resum ràpid dels esdeveniments l’assumpte ha anat així:

Els preparatius

Piulada de @taxioviedo

  • Enganxa al taxi un vinil informant que aquest és un punt identificat a Foursquare.
  • Fa una foto del taxi i la penja al seu compte de Twitter.
foursquare i @taxioviedo

Foto de @taxioviedo a Twitpic

Les conseqüències

A partir de llavors la gran maquinària del boca-orella que mou la Xarxa s’activa. La idea de @taxioviedo agrada i mitjançant recomanacions, enllaços i més recomanacions la pilota es va fent gran i milers de persones parlen del taxista d’Oviedo.

Aquest cas farà fortuna. Com a exemple de projecció del petit empresari a Internet ho té tot: velocitat, novetat, sorpresa, simplicitat… Ara bé, fora una llàstima que les persones que mirem de transmetre una bona actitud de xarxa a l’empresa només escampéssim el cas de @taxioviedo com una simple anècdota, i no aprofitessim l’ocasió per explicar com funciona realment la participació efectiva a Internet.

L’autèntic transfons

Darrera d’aquest fet puntual i extraordinari hi ha una sèrie de factors que hem de saber valorar i que hem de saber transportar al món de la comunicació corporativa a Internet:

1. Hi ha moltes hores de feina, moltes setmanes d’esforç i molts mesos de presència activa i viscuda a Internet.

 

@taxioviedo dedica molt de temps a Internet, en el seu bloc explica que s’hi ha passat tardes senceres i que està permanentment connectat, gràcies a un ultraportàtil. A més la seva actitud és molt dialogant, explica petits detalls del seu dia a dia, conversa amb els altres, pregunta i contesta quan algú, sigui d’on sigui, s’adreça a ell.

2. Hi ha una  comunicació amb caràcter i personalitat.

@taxioviedo sap explicar les coses a la seva manera, dotant de sentit els seus missatges pel que diu i també per com ho diu. En vols algun exemple? Mira com es presenta a Twitter:

Bio de @taxioviedo a Twitter

O  mira la presentació del blog. Mil vegades millor parlar amb algú a qui li agrada utilitzar el teu idioma que no pas fer-ho amb un que simplement el parla, no trobes?

Presentació de Taxi Oviedo al seu blog

3. Hi ha una bona capacitat creativa ben aplicada.

 

Si Foursquare es basa en la geolocalització de llocs físics i reals, quin problema hi ha per convertir un taxi en un punt de control d’aquesta xarxa social? Un taxi també és un lloc físic i real, veritat? Ara ho veiem tots claríssim, però el primer que hi ha pensat ha estat @taxioviedo, algú amb una bona capacitat creativa que ha sabut veure més enllà de les simples instruccions del fabricant.

4. Hi ha valentia per fer allò que encara no ha fet ningú.

 

Ser el primer implica molta valentia, atrevir-se a fer alguna acció de la qual no en sabem els efectes reals, però sovint val la pena plantejar-se-la, planificar-la, fer-la i esperar a veure què passa.

5. Hi ha estratègia i mesura.

Si segueixes els apunts del blog veuràs que ha utilitzat tota una sèrie de recursos de la Xarxa per comprovar la repercussió de la seva acció. A la primera acció amb què @taxioviedo inicia aquesta dispersió puntual a Internet hi ha una intenció clara.

Què n’hem d’aprendre de @taxioviedo.

Certament el cas de @taxioviedo crec que és un gran exemple, se’n parla i se’n parlarà, però espero que sigui l’ocasió per revisar el discurs sobre les xarxes socials. Per escampar una bona actitud de Xarxa feta dia a dia, de constància, paciència, convicció, personalitat, sistemàtica, estratègia i dedicació. I eliminem d’una vega aquest engany que sovint pulula entre els nouvinguts de què a Internet t’obres un Facebook i pim-pam: feina feta!