Arxiu d'etiquetes: empresa i internet

Foto de Joost Markerink
 a Flickr

Foto de Joost Markerink a Flickr

Fitxes de productes que ajuden a vendre

És difícil trobar un servei de venda online en el qual les fitxes dels productes estiguin ben treballades. Sorprèn, perquè una bona redacció és fonamental per captar l’atenció del client i generar la confiança necessària per acompanyar-lo a comprar.

De tant en tant apareix alguna botiga en línia amb les fitxes dels productes ben afinades, són casos especials, excepcionals, que val la pena conèixer, analitzar, valorar i utilitzar de referent. Avui volem analitzar amb detall un d’aquests bons exemples, concretament el de Laconicum.

Un bon exemple de redacció per a un ecommerce

Laconicum és una botiga en línia de cosmètics. Aquest ecommerce destaca des del primer dia per la redacció de les fitxes de productes. Analitzem-ne un exemple: busco un xampú amb te -és la primera idea que he tingut- i trobo aquesta fitxa.

Fitxa d'un producte de Laconicum

[Guardem una impressió en pantalla per si l’enllaç a la fitxa falla. Si és així, pots llegir la fitxa completa d’aquest xampú aquí.]

Quan el disseny acompanya

El disseny és net, endreçat, gairebé higiènic. Sorprèn poc, però aquí poc ha de sorprendre. Un disseny ordenat i visualment senzill permet que els productes tinguin protagonisme, com ha de ser. A més, en una botiga en línia de cosmètica, la netedat és un valor clau que ho ha d’embolcallar tot.

Quan la redacció ajuda a vendre

És en la redacció on destaca Laconicum, amb un text particular, interessant i ben organitzat. Saltem paràgraf per paràgraf i mirem com ens descriuen el producte:

  1. La sensació d’una bona experiència, primer! I és així com comença la descripció, explicant que amb aquest xampú s’aconsegueix un efecte realment agradable. El client sap de què se li parla, qui compra a Laconicum té un interès important en cuidar el seu aspecte personal, segurament ha provat molts productes i segurament és especialment sensible per l’efecte que sabons i cosmètics provoquen. Compartir sensacions i emocions connecta, i la connexió atrapa.
  2. La descripció objectiva, allò que tothom explica, també surt. Qui busca un producte de cosmètica especial necessita saber quina és la base “conceptual” que s’ha seguit per fer el producte. I és això el que s’explica en el segon paràgraf. La descripció més tècnica i formal la trobes en aquest digne segon lloc i tota junta.
  3. Compromís per conèixer allò que es ven, en una sola frase ens fan saber que qui escriu el text ha provat el xampú, i per tant la valoració que en fa potser és subjectiva, però està feta amb coneixement de causa.
  4. Sinceritat: a tu potser no t’anirà bé. A Laconicum s’atreveixen a explicar que aquest xampú no és ideal per a tothom.
  5. Un resum clar i en tres frases. Per acabar tres idees claus sobre efectes, sensacions i recomanacions d’ús.
  6.  Encara més: tens al·lèrgies, et mires la lletra petita? Ja al final, en lletra més petita i només pels que busquen aquest tipus d’informació, s’hi inclou una breu descripció de components del producte i característiques de la seva fabricació.
  7. Al final, gairebé fora de la fitxa, s’inclouen encara 4 blocs d’informació més:
    • Consells per combinar aquest producte amb d’altres.
    • Instruccions d’ús. És només un xampú, però qui es cuida ho fa a consciència i segur que agraeix que se li expliqui el truquet amb el qual s’aconsegueix el millor resultat.
    • La durada del pot, molt important! Aquesta dada ajuda a què el client trobi el producte molt menys car, fins i tot barat, quan veu que li durarà molt…
    • I un detallet més: per a quin tipus de cabell es recomana aquest xampú. Aquesta també és la dada que surt sempre, però per això mateix, aquí no se la poden oblidar.

Per què és bona la redacció d’aquesta fitxa de producte?

Creus que s’han deixat alguna cosa?  Realment la fitxa dels productes de Laconicum contenen molta informació, llarga i molt detallada, però organitzada en paràgrafs curts, ben segmentada i estructurada de forma que:

  • Qui no vol llegir no ho fa.
  • Quin s’ho llegeix tot troba un to i un estil proper, humà i amb caràcter.
  • Qui busca una informació determinada, la troba.
  • A més el disseny està al servei dels continguts i fa possible que una fitxa tan llarga no resulti pesada.

I per què convé explicar els productes d’una botiga en línia amb tant de detall?

Cal generalitzar l’hàbit de redactar a consciència les fitxes de productes de les botigues en línia, perquè només aporta avantatges:

  • És una forma fantàstica de demostrar interès, coneixement del producte i valor per allò que es ven.
  • Si es fa bé atrau l’atenció de qui està interessat en el producte i necessita una empenta per a comprar-lo.
  • Qui necessita informació detallada la té, qui no -si el disseny gràfic i l’estructura en paràgraf és bona- se la pot estalviar.
  • És bo pel SEO de la botiga en línia.
  • És bo pel nivell de qualitat de l’anunci quan es fa una campanya de Google AdWords.

Redactar bones fitxes de productes demana pràctica per escriure i temps, però la venda sempre ha necessitat pràctica i temps… Sempre!

A Fesomia, t’ajudem a crear i aplicar una estratègia de continguts per al teu comerç online. Trobarem un to, un missatge i una estructura que t’ajudarà a escriure per atreure, convèncer i vendre. 

Berry Hard Work

"Berry Hard Work" Foto de JD Hancock a Flickr

La segmentació, per què és important en un lloc web d’empresa

Si vols que el teu lloc web corporatiu sigui realment útil i t’ajudi a contactar amb clients, és important que compleixi amb una sèrie de condicions. Avui et parlem d’una d’elles: la segmentació.

Un lloc web corporatiu eficient cal que tingui els continguts principals ben segmentats.

Què vol dir això? Doncs que cada concepte clau, cada producte o servei que ofereixes necessita d’una única pàgina.

I per què he de tenir una pàgina per a cada producte o servei?

Perquè així és més fàcil captar l’atenció. El nostre client té un problema concret per resoldre i per tant cal que focalitzem tota la seva atenció allà on li podem explicar com li donarem una solució efectiva al seu problema.

A més tindràs així un lloc web ben organitzat i a punt per a disseminar-lo a la Xarxa:

  • Si actives una campanya de publicitat de pagament (Adwords, Facebook Ads, Twitter Ads Linkedin o on vulguis) et caldrà tenir una pàgina concreta i amb informació clau on dirigir les visites que arribaran gràcies a la campanya.
  • El posicionament orgànic també és molt més efectiu quan el contingut d’una pàgina és concret i precís. De fet, només així és efectiu.
  • Després d’una primera visita comercial serà molt útil poder donar al teu possible nou client una adreça a una pàgina on s’explica amb detall les condicions, característiques i valors del producte concret pel qual s’ha interessat: molt millor si l’adreces a www.elmeuweb/producte-que-hem-comentat que no pas la pàgina d’inici del teu web.

Com s’aconsegueix tenir un lloc web ben segmentat?

És una feina de base i fonamental que es fa definint l’arbre de continguts. Atura’t a organitzar bé l’arbre de continguts del teu web, divideix i defineix bé els productes i serveis que ofereixes, segmenta’ls des del punt de vista del teu client, i fes que el teu lloc web tingui una pàgina per a cada un d’aquests productes i serveis clau.

 

Exemple d'arbre continguts per un web

Exemple d’arbre continguts per un web

Aquest és un arbre de continguts extret d’un cas real, d’una empresa que ofereix serveis tècnics per a cellers: en aquest cas la segmentació es va fer fins a detallar cada un dels serveis que ofereix, tant de serveis com de lloguer d’espais. Si vols donar-hi un cop d’ull aquí tens l’arbre al detall.

A Fesomia desenvolupem llocs web d’empresa enfocats a facilitar el contacte i les relacions comercials amb clients. Vols que t’ajudem a crear un lloc web d’empresa efectiu, sòlid, funcional i interessant? Parlem-ne!

Un punt d’equilibri per crear bons projectes

Hi ha conceptes que ja són clàssics, criteris i normes de desenvolupament que són vigents des del primer dia que algú va crear la primera línia de codi i que perduraran en el desenvolupament web, la creació d’aplicacions per a mòbils, tauletes, TV i qualsevol altre terminal que vagi sorgint. Són criteris que de tant en tant cal recordar.

En el desenvolupament intervenen diversos factors, creiem que els poden sintetitzar en quatre:

  • La base tecnològica, que fa que tot funcioni, respongui i no falli mai, o gairebé mai.
  • La base comunicativa, que aporta significat i sentit a l’aplicació.
  • La coherència identitària, que fa confortable l’ús de l’aplicació per part de qui l’encarrega.
  • El valor estètic, que facilita la visualització, l’ús, la comprensió i alhora introdueix valors estètics subjectius.

Creiem que un bon projecte s’ha de desenvolupar en el centre d’aquest quatre factors, el pes excessiu d’un d’ells emmascarà el valor que aporten els altres tres i el projecte se’n ressent. De vegades és difícil trobar aquest punt d’equilibri, per exemple les tradicionals pugnes entre el departament tecnològic i el de comunicació són un estira i afluixa per desplaçar el punt de treball fora del centre on conflueixen els quatre factors.

Ara, que ja fa més de 10, potser 20 anys ja, que el desenvolupament web és una necessitat comuna per a totes les empreses, saber treballar en aquest punt mig ha de ser un fet normalitzat, evident, inherent a un projecte de desenvolupament. De fet només es tracta de deixar que cadascú faci la seva feina i de no oblidar mai que hi ha un centre de confluències de tècniques i coneixements on els bons projectes tenen el seu espai per a aflorar.

Criteris de desenvolupament

Reproduïm en text els continguts del gràfic:

Base tecnològica

  • Criteris de desenvolupament: W3C.
  • Usabilitat i funcionalitat.
  • Adaptació a terminals diversos.

Base comunicativa

  • Estructuració fàcil de comprendre i de navegació intuïtiva.
  • Amigable, de fàcil interacció, missatge entenedor i afí.
  • Contingut rellevant i de qualitat.
  • Correcte amb les normes SEO.
  • Aplicació de convencions acceptades.

Coherència identitària

  • Afí a l’estil i al tarannà de qui l’encarrega.
  • Coherent amb el tipus de relació que el propietari del web estableix amb els destinataris del web.

Valor estètic

  • Al servei dels continguts
  • Actual i perdurable en el temps.
  • Interessant i subjectivament agradable.

100 dies descobrint a fons l’ecommerce per a l’exportació

Fa uns mesos al correu d’etim.cat, la botiga en línia de la Cooperativa, va arribar una proposta per participar en el procés de selecció del primer Digital Export Accelerator, un programa pilot de Google i un grup d’empreses afins, per formar a 100 PIMES en tècniques de comerç electrònic internacional. Mig segon vam necessitar per veure que la proposta valia la pena i per moure els fils per participar-hi en nom de la Cooperativa. Un mes després vam saber que ens havien seleccionat. Visca!

L’experiència ha estat molt positiva, hem anat durant dotze divendres a ESADECreapolis on la pròpia gent de Google España ens han parlat de posicionament en cercadors, d’analítica web, d’adaptacions a mòbil, de publicitat de pagament, de tècniques de gestió, de control, de valoració (sincerament Google no em deixa mai de sorprendre!). També experts en sistemes de pagament internacional, en dret internacional, en normes de privacitat, en logística, en duanes i en màrketing digital ens han ofert un festival de coneixement i bones experiències.

Hem conegut casos d’èxit espectaculars, com el d’Aceros de Hispania, una botiga en línia que des d’un petit poblet de Terol envia milers de comandes cada any a tot el món. O com Pronovias, que gestiona des de la central de Barcelona totes les accions de màrketing, la comunicació digital i la interacció a la xarxa de totes les delegacions de tot el món, perquè sap que el vincle que ha de crear amb les seves clientes és una font de valor i de valoració fonamental.

Hem conegut també d’altres empreses, que des de sectors diversos com el tèxtil, la bijuteria, la roba per a infants, les ulleres, la venda de licors o les joguines s’enfronten al repte de l’ecommerce internacional.

En el nostre cas hem consolidat coneixements sobre l’àmbit digital, hem descoberts nous camins per ampliar i per seguir avançant i sobretot, ens hem adonat que realment a la xarxa poques fronteres hi ha, que la venda online fora de l’Estat Espanyol és realment possible, factible i recomanable. Vés, que si teniem camí per recórrer ara ens han donat un mapa més gran, i com que són ben poques les coses que ens fan por, ens posem de cap a treballar a fons el comerç online internacional.

DEA Presentació Cooperativa Falset Marçà

Som gent afortunada, sens dubte!

La càrrega de treball d’una botiga online

Digital no vol dir ni fàcil ni ràpid, encara que segurament tots hem passat pel mal pensament de creure que  tot era pim-pam. Ara bé, l’activitat digital és important per a una empresa, obre oportunitats d’interacció, de relació i de venda que ultrapassen molt i molt el tradicional comerç purament presencial.  Per tant, és una llàstima que el “no tinc temps!”, “massa feina!” i d’altres excuses amb la mateix “visió lúcida” ens distanciïn de dinàmiques i tècniques amb les quals tots hi sortim guanyant.

Avui hem disseccionat la nostra tasca de botiguers digitals, i pensant en la feina que ja fa temps que fem a etim.cat i a etim.es, hem fet una llista de les tasques que creiem més importants per a dur a bon port una botiga online. De moment les partim en tres:

  • Què s’ha de fer abans de fer res. 
  • La preparació: enllestim la màquina.
  • El dia a dia: fem de la botiga online una bona forma d’obtenir bons resultats.

Fase Inicial

  • Estudi de viabilitat del projecte. Valoració de costos i rentabilitat.

Preparació d’un ecommerce

  • Línies de treball de la botiga online: tria de l’enfocament de venda, dels productes, l’estil, etc.
  • Arbre de continguts: estructura de la botiga seccions, categories, grups,
  • 1a. proposta per al posicionament orgànic.
  • Redacció dels continguts fitxes de productes, altres informacions, @ de procés de compra, etc.
  • Tria i contractació dels sistemes de pagament.
  • Disseny, programació i implementació de l’eina d’ecommerce.
  • Pla de captació i fidelització de clients.
  • Pla de comunicació digital.
  • Logística. Embalatges, enviaments, preus / sistema de seguiment.Magatzems intermedis, etc.
  • Pla SEM
  • Protocol de gestió de queixes, recomanacions, felicitacions, etc.

El dia a dia d’un ecommerce

  • Atenció de les comandes i del client.
  • Accions i gestió de la Comunicació digital.
  • Manteniment dels continguts de la botiga.
  • Accions i gestió de SEO.
  • Accions i gestió de SEM.
  • Gestió de campanyes i promocions.
  • Control de logística.
  • Control d’objectius de venda i de creixement.

 

De moment ho deixem aquí, de moment!