Arxiu d'etiquetes: millorar el meu web

Berry Hard Work

"Berry Hard Work" Foto de JD Hancock a Flickr

La segmentació, per què és important en un lloc web d’empresa

Si vols que el teu lloc web corporatiu sigui realment útil i t’ajudi a contactar amb clients, és important que compleixi amb una sèrie de condicions. Avui et parlem d’una d’elles: la segmentació.

Un lloc web corporatiu eficient cal que tingui els continguts principals ben segmentats.

Què vol dir això? Doncs que cada concepte clau, cada producte o servei que ofereixes necessita d’una única pàgina.

I per què he de tenir una pàgina per a cada producte o servei?

Perquè així és més fàcil captar l’atenció. El nostre client té un problema concret per resoldre i per tant cal que focalitzem tota la seva atenció allà on li podem explicar com li donarem una solució efectiva al seu problema.

A més tindràs així un lloc web ben organitzat i a punt per a disseminar-lo a la Xarxa:

  • Si actives una campanya de publicitat de pagament (Adwords, Facebook Ads, Twitter Ads Linkedin o on vulguis) et caldrà tenir una pàgina concreta i amb informació clau on dirigir les visites que arribaran gràcies a la campanya.
  • El posicionament orgànic també és molt més efectiu quan el contingut d’una pàgina és concret i precís. De fet, només així és efectiu.
  • Després d’una primera visita comercial serà molt útil poder donar al teu possible nou client una adreça a una pàgina on s’explica amb detall les condicions, característiques i valors del producte concret pel qual s’ha interessat: molt millor si l’adreces a www.elmeuweb/producte-que-hem-comentat que no pas la pàgina d’inici del teu web.

Com s’aconsegueix tenir un lloc web ben segmentat?

És una feina de base i fonamental que es fa definint l’arbre de continguts. Atura’t a organitzar bé l’arbre de continguts del teu web, divideix i defineix bé els productes i serveis que ofereixes, segmenta’ls des del punt de vista del teu client, i fes que el teu lloc web tingui una pàgina per a cada un d’aquests productes i serveis clau.

 

Exemple d'arbre continguts per un web

Exemple d’arbre continguts per un web

Aquest és un arbre de continguts extret d’un cas real, d’una empresa que ofereix serveis tècnics per a cellers: en aquest cas la segmentació es va fer fins a detallar cada un dels serveis que ofereix, tant de serveis com de lloguer d’espais. Si vols donar-hi un cop d’ull aquí tens l’arbre al detall.

A Fesomia desenvolupem llocs web d’empresa enfocats a facilitar el contacte i les relacions comercials amb clients. Vols que t’ajudem a crear un lloc web d’empresa efectiu, sòlid, funcional i interessant? Parlem-ne!

Navega per la Web com un cercador

El navegador Lynx

Ja ens podem imaginar que els cercadors (com Google) no tomben per Internet com ho faria un humà. Així doncs, com ho fan?

  • Només llegeixen el text de les pàgines.
  • Per descomptat, els elements gràfics no els interpreten.  Per comptes, llegeixen les descripcions de text que els programadors poden afegir al codi font.
  • Segueix els enllaços que troben.
  • Ometen funcionalitats com JavaScript, marcs, Flash, etc.
  • I poca cosa més.

Com podríem nosaltres, humans, fer-nos una idea d’aquesta visió? El truc més senzill és navegar amb algun navegador ben però ben antic, de quan encara només en llegien el text. Per sort encara en podem trobar algun d’actiu com el Lynx, un dels més coneguts.

A veure, ¿quina utilitat podem treure’n de visitar un web així, podent navegar amb colorets i pampallugues?

  • Doncs ens podem fer una idea de si els cercadors estan escombrant bé tot el que ens interessa. Si algun contingut no el veiem amb Lynx el més provable és que Google i companyia tampoc ho facin.
  • També ens pot servir com a test d’usabilitat i accessibilitat. En aquest navegador no podem fer anar el ratolí, de manera que haurem d’arribar a tot el contingut mitjançant el teclat. Si no podem accedir a alguna secció és possible que algun usuari amb dificultats tampoc ho pugui fer.

En definitiva, que si hem pogut explorar tot un lloc web amb relativa facilitat i satisfacció voldrà dir que els cercadors l’indexaran bé. D’altra banda també serà un indicador de que el web està ben construït.

Des de la pàgina de descàrregues del web de Lynx podem baixar-nos-el i provar-lo. I si no volem instal·lar res també es pot provar des d’algun emulador en línia, com el Lynx Viewer. Escriviu l’adreça de qualsevol pàgina i veureu què veu el Lynx.

5 coses, que no has de fer, per millorar el teu web

Imatge de srboisvert, a Flickr

Imatge de srboisvert, a Flickr

Mantenir un mínim de qualitat en la nostra presència a Internet no és tant complicat. Podem vigilar alguns detalls que no depenen directament de la tecnologia i, en canvi, evitaran que mostrem una imatge poc professional.

Algunes accions que podem posar en pràctica, i que els nostres usuaris ens agrairan, poden ser aquestes:

1. Evita enllaços directes a documents PDF pesats.

Sempre és millor incorporar el contingut dins de pàgines web, però si hem d’enllaçar a PDFs, informarem sempre del pes de l’arxiu. Així, serà l’usuari qui decidirà si vol o no vol esperar per accedir al contingut. A més, els documents molt pesats poden bloquejar el navegador d’alguns usuaris.

Un exemple de com no hauria de ser:

Un exemple de com es podria fer:

Aquesta mesura serveix per a qualsevol format d’arxiu, és clar.

2. Evita la reproducció automàtica de so i de vídeo.

No hi ha res més desagradable per als usuaris que no tenir el control sobre el que estan fent. Si has d’incloure so o vídeo al teu web, deixa que sigui el visitant el que l’engegui. L’evitaràs un ensurt, a ell i als seus companys de feina.

3. Evita les finestres emergents.

Les finestres automàtiques (o pop-ups) són uns elements obsolets que irriten enormement als usuaris. A més, no podràs controlar qui les veu i qui no, ja que molta gent naveguem amb un sistema de bloqueig activat. Si vols experimentar fins al límit la frustració que provoquen les pàgines amb finestres emergents, visita http://home.comcast.net/~wolfand i ja ens ho explicaràs. Tot i ser una broma, és molt il·lustratiu.

4. No publiquis pàgines en un servidor segur si no disposes d’un certificat.

Ja hem parlat algun cop de certificats de servidor. Quan ubiquem informació pública sota HTTPS hem de disposar d’un certificat vàlid, si no els usuaris rebran missatges d’alerta dels seus navegadors que li faran abandonar el web.

5. Evita el “Clic aquí“.

Un vell conegut, però que encara ens acompanya. Quan enllacem pàgines, hem de descriure la destinació en el propi enllaç. Facilitarà que l’usuari el segueixi i tindrà efectes positiu sobre el posicionament als cercadors de la pàgina enllaçada.

Enlloc de:

  • El blog d’Enraona és un blog molt interessant. Fes clic aquí per visitar-lo.

És millor:

I algunes altres.

Fa unes setmanes, al blog Alt1040 van publicar un article on els autors i els lectors comentaven quines eren les coses que els semblaven més molestes d’Internet. Apareixen algunes d’aquestes cinc i moltes altres més, que ens poden ajudar a detectar què no estem fent bé, potser, al nostre web.

No puc veure el meu web. És cosa meva o del servidor?

A Internet trobem eines que ens permeten connectar-nos a una pàgina web des d’una xarxa externa a la nostra, però sense aixecar-nos del nostre ordinador.

Els podem fer servir quan experimentem problemes per accedir al nostre web (o al d’un altre) i ens assalta el dubte de saber si només ens passa a nosaltres o si és un problema general.

Les causes de trobar-nos amb la típica pantalla del navegador dient que la pàgina no es pot carregar poden ser dues:

  • Realment la pàgina no està disponible, de manera que l’error està al servidor del lloc web que volem visitar.
  • Hi ha un error entre la connexió del nostre ordinador i la del servidor que volem visitar.

Per descartar la segona possibilitat normalment no serveix provar d’obrir la pàgina des d’un altre ordinador de la mateixa xarxa, ja que el problema segurament afecta a tota la nostra xarxa local, de l’oficina o de casa.

No ens queda més remei que provar de connectar-nos des de l’exterior, i aquí és on aquestes eines poden fer-nos-ho més fàcil. No cal trucar a cap conegut/da per demanar-li que provi d’accedir-hi.

Com funcionen aquest serveis? Realment nosaltres ens connectem a un servidor intermediari que visita la pàgina que nosaltres volem, i ens la torna al nostre ordinador. D’aquesta manera veiem el que aquell altre servidor està veient, no el que nosaltres veuríem.

Us proposem un parell de serveis que permeten fer això:

Tot i que el resultat potser no és fiable al 100%, podeu fer-los servir el dia que penseu que el vostre lloc web pot estar fora de servei. Si aconseguiu entrar amb algun d’aquests serveis voldrà dir que el problema és de la vostra connexió. I no dubteu en reclamar al vostre subministrador d’ADSL (no rieu).