Fa temps que veig que molts dels serveis municipals que s’ofereixen a través de la Web no pensen en el nouvingut, i encara menys en el turista. Aquest fet és encara més evident ens els webs dels transports municipals, i si no fes la prova:
1. Tria una ciutat que no coneguis gens ni mica.
2. Obre Google Maps i tria dos punts de la ciutat ben distants.
3. Vés al web dels transports urbans de la ciutat que has triat i prova de saber:
- Quina línia d’autobús has d’agafar per anar d’un punt a l’altre.
- En quina parada has d’agafar l’autobús i en quina has de baixar.
- Com sabràs que t’acostes a la parada i que ja has d’avisar al conductor que s’hi aturi.
- Cada quant de temps passa un autobús.
Si aconsegueixes fer aquesta prova i obtenir aquesta informació, et felicito i et demano, si us plau, que m’expliquis quina ciutat has triat i en quin web ho has consultat, perquè el convertiré en el meu web de referència.
Generalment en la tria i en l’organització dels continguts dels webs sobre transports públics es pensa ben poc en els de fora:
- Sovint a la portada se’t demani que triïs quina línia vols consultar, quan precisament aquesta és una de les dades que no tens i que vols saber.
- El nom de la parada acostuma a fer referència a algun element destacat de la zona on s’atura el bus, però quan no coneixes la ciutat, termes com “Audiència”, “Oques”, “Campus nord” o “Ponce de León” no signifiquen res per a tu.
- Moltes vegades trobes un mapa amb el dibuix de la ruta, però mancat de referències reals. Amb sort només s’anomenen quatre carrers principals.
- Són molt habituals els mapes i les versions en pdf, però normalment quan s’imprimeix el mapa queda tan extremadament petit que és absolutament inútil.
En fi, aquest és un exemple habitual de com és d’important organitzar amb una cura extrema els continguts d’un web i sobretot, tenir en compte la informació prèvia dels possibles visitants.
Certament organitzar la informació d’una gran xarxa d’autobusos, parades i rutes és complex, però és molt habitual trobar casos on l’esforç per planificar una correcta visualització de la informació ha estat totalment nul. Llàstima!
Si això passa amb el web de la teva ciutat, ja ho saben els de la regidoria de turisme?