Long tail: la traducció literal és llarga cua, tot i que no té res a veure amb ratolins. Long tail fa referència a un model de negoci que ha adquirit molta força a Internet.
Tradicionalment les empreses es concentren en els productes amb més sortida, i abandonen aquells que només interessen a una minoria. Doncs la long tail fa referència a la gran quantitats de productes que només interessen a moltes minories i que tots sumats representen moltes vendes. Per exemple, en els videoclubs en línia, els ingressos per la venda de pel·lícules minoritàries és força important.
Internet és l’espai ideal per als negocis basats en la long tail:
- Les xarxes socials, on les persones ens agrupem per afinitats en gustos i interessos, permeten localitzar aquell segment de públic a qui interessa un producte minoritari.
- Les dinàmiques d’interacció dels blogs, microblogs, RSS… faciliten la difusió viral, dins dels col·lectius.
- Les plataformes de publicació de vídeos i d’imatges permeten mostrar els productes a persones de tot el món.
Des d’un altre enfocament, els petits productors minoritaris també troben una oportunitat de negoci: ¿tens un producte curiós, però que té poca sortida? Segurament el teu producte té poques vendes si el teu mercat està centrat en la teva ciutat o en el teu país, però si el teu mercat es centra en tots els usuaris de la Xarxa les possibilitats de vendre es multipliquen moltíssim.
Algun exemple?
Character, una empresa finesa que recicla cartells lluminosos i ven les lletres una a una, com a element de decoració.
Vols saber més coses sobre la Long tail?