Un punt d’equilibri per crear bons projectes

Hi ha conceptes que ja són clàssics, criteris i normes de desenvolupament que són vigents des del primer dia que algú va crear la primera línia de codi i que perduraran en el desenvolupament web, la creació d’aplicacions per a mòbils, tauletes, TV i qualsevol altre terminal que vagi sorgint. Són criteris que de tant en tant cal recordar.

En el desenvolupament intervenen diversos factors, creiem que els poden sintetitzar en quatre:

  • La base tecnològica, que fa que tot funcioni, respongui i no falli mai, o gairebé mai.
  • La base comunicativa, que aporta significat i sentit a l’aplicació.
  • La coherència identitària, que fa confortable l’ús de l’aplicació per part de qui l’encarrega.
  • El valor estètic, que facilita la visualització, l’ús, la comprensió i alhora introdueix valors estètics subjectius.

Creiem que un bon projecte s’ha de desenvolupar en el centre d’aquest quatre factors, el pes excessiu d’un d’ells emmascarà el valor que aporten els altres tres i el projecte se’n ressent. De vegades és difícil trobar aquest punt d’equilibri, per exemple les tradicionals pugnes entre el departament tecnològic i el de comunicació són un estira i afluixa per desplaçar el punt de treball fora del centre on conflueixen els quatre factors.

Ara, que ja fa més de 10, potser 20 anys ja, que el desenvolupament web és una necessitat comuna per a totes les empreses, saber treballar en aquest punt mig ha de ser un fet normalitzat, evident, inherent a un projecte de desenvolupament. De fet només es tracta de deixar que cadascú faci la seva feina i de no oblidar mai que hi ha un centre de confluències de tècniques i coneixements on els bons projectes tenen el seu espai per a aflorar.

Criteris de desenvolupament

Reproduïm en text els continguts del gràfic:

Base tecnològica

  • Criteris de desenvolupament: W3C.
  • Usabilitat i funcionalitat.
  • Adaptació a terminals diversos.

Base comunicativa

  • Estructuració fàcil de comprendre i de navegació intuïtiva.
  • Amigable, de fàcil interacció, missatge entenedor i afí.
  • Contingut rellevant i de qualitat.
  • Correcte amb les normes SEO.
  • Aplicació de convencions acceptades.

Coherència identitària

  • Afí a l’estil i al tarannà de qui l’encarrega.
  • Coherent amb el tipus de relació que el propietari del web estableix amb els destinataris del web.

Valor estètic

  • Al servei dels continguts
  • Actual i perdurable en el temps.
  • Interessant i subjectivament agradable.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada