De vegades em trobo algú que es confessa totalment abatut davant de les TIC, s’autorreconeix un negat i explica que es veu incapaç de comprendre i fer anar tal o qual aplicació.
Em dol, em sap greu de veritat trobar-me amb gent que viu les TIC amb aquest sentiment d’angoixa. Perquè crec que les TIC han de facilitar la creació, la comunicació, la comprensió… han de ser elements facilitadors i mai, per a res, han de ser un obstacle.
Si algun cop has dit la frase “sóc un negat/ada i això de la informàtica no és per a mi” m’agradaria explicar-te algunes coses, que potser t’ajudaran a millorar el teu “jo tecnològic”.
- De vegades les aplicacions no funcionen perquè no estan ben fetes.
Si la programació falla i l’aplicació no respon com ho ha de fer, els usuaris hi podem posar tot el nostre esforç, que no ens sortirem.
- De vegades les aplicacions no funcionen perquè al teu ordinador hi falten components.
JavaScript, Flash i altres elements que intervenen en el funcionament d’una aplicació web, en alguns casos són imprescindibles perquè funcionin. Si el teu ordinador no té aquests components instal·lats o estan desactualitzats, et pots trobar davant d’una eina que, per molt que t’esforcis, només et farà perdre la paciència.
- De vegades les aplicacions estan mal dissenyades.
I no les entén ni el propi creador. Has sentit a parlar mai d’usabilitat? La usabilitat recull una sèrie de tècniques destinades a dissenyar aplicacions de comprensió ràpida, amb funcionalitats intuïtives. La usabilitat és molt important en el disseny d’una aplicació però a l’hora és una tècnica força complicada, i fins hi tot els desenvolupadors que més s’hi esforcen comenten errades, petites errades, que a tu et poden fer l’eina complicada d’entendre.
Vaja, que en la majoria dels casos, quan et trobes davant d’una aplicació que no entens, és possible que sigui per qüestions tècniques alienes a tu.
Ara bé, sí que hi ha uns factors que està en les teves mans, són els següents:
- Tot demana un temps d’atenció i d’exploració.
La primera vegada que et trobis davant d’una aplicació hauràs de dedicar un temps d’atenció: caldrà que l’exploris, l’examinis, temptegis i facis provatures. Si està ben feta amb poc temps aniràs descobrint el seu funcionament i intuït amb encert com va.
- L’experiència és un grau.
A poc a poc i amb bona lletra. A mesura que vagis utilitzant aplicacions i recursos tecnològics aniràs adquirint alguns hàbits que t’ajudaran a experimentar i a deduir. Temps al temps.
- Sigues positiu/va, t’ajudarà a entendre la nova eina.
Estima’t! Una màquina no pot minar el teu autoconcepte. Centra la teva atenció en descobrir com va i, si no te’n surts comenta-ho amb algú altre. Potser t’ajudarà a comprendre-la o potser s’adonareu junts que esteu davant d’una aplicació poc usable i que necessita una revisió.
Hi estic d’acord en certs aspectes.
El que no es pot pretendre és que un usuari vulgui que una aplicació li imprimeixi factures, quan l’aplicació que fa anar imprimeix etiquetes.
No és només que alguns cops les aplicacions estiguin mal programades o dissenyades, també els usuaris cometen errors de concepte o no entenen que hi ha aplicacions que per algunes coses no serveixen.
És com les aplicacions de comptabilitat, moltes vegades el problema no és que l’aplicació estigui malament, és que l’usuari no sap comptabilitat.
Les aplicacions ens han d’ajudar a fer més àgil i fàcil les tasques, però els usuaris necessiten també uns coneixements mínims.
D’acord, jo afegiria que de vegades ens entossudim i sovint la solució es simplement deixar passar una nit i tornar-ho a intentar al dia següent.