Sovint ens demanen que preparem un taller sobre activitat digital. Molt sovint ens demanen cursos sobre eines digitals i sempre fem el tomb al mitjó. Per què? Doncs perquè estem convençuts que realment no són eines el que se’ns demana sinó resultats. Les eines només són l’element concret i tangible, una de les peces que intervenen en una activitat digital efectiva i enfocada.
Estem preparant un taller sobre eines TIC per a celleristes i estem aplicant al 100% aquesta mania nostra de girar el mitjó. Avui hem revisat un gràfic en què relacionem eines i recursos digitals amb tres moments diferents del procés d’interacció entre un (possible) client i una empresa:
- L’aproximació: quan algú comença a saber de la nostra empresa i del nostre producte.
- L’experiència de compra i de consum: quan algú tasta el que fem i es decideix a parlar-ne.
- El record i la fidelització: quan algú ja ens coneix i cal mantenir-hi un vincle.
Si parlem d’eines és també necessari tenir en compte com els mitjans ens condicionen: ara ens relacionem a distància, en moviment o asseguts al sofà de casa, a través d’un terminal o cara a cara, així que encara que barregem peres i naps, hem inclòs també aquest factors. I així ho hem dibuixat.
Amb aquesta classificació tenim el embastat el guió per a preparar el proper taller d’ús efectiu de les TIC per a la comercialització. Ara bé, en els entorns digitals és fonamental tenir bones habilitats comunicatives: saber què dir, quan i com dir-ho, també saber escoltar, interpretar, valorar, saber esperar el moment per atendre un o un altre assumpte, saber quan et toca parlar i quan et toca callar. Preguntar en el millor moment, trobar el bon equilibri entre la bona atenció i la sobreamabilitat enganxosa, tenir a punt les millors paraules i la millor història, valorar cada detall i adonar-nos que ens expliquem amb cada detall…
Complicat és poc! I és que al final, les eines són el que costa menys de trobar i d’usar…