Eines per treballar, treballar amb bones eines

Ens demanen sovint que parlem de les eines en entorns digitals i ens esforcem per dotar el nostre discurs de sentit i de valor. Per això més que d’eines ens agrada parlar de bones pràctiques i actituds davant les eines digitals.

Això és el que vam voler fer el passat dimarts, quan vam participar en la jornada de formació Utilització de les eines de comunicació i sistemes d’informació, que va organitzar el Departament d’Agricultura.

Recuperem algunes de les idees clau que vam compartir amb totes i tots els assistents:

  1. El doble paper.
    En l’ús de les eines digitals, en les comunitats de treball sobretot, les persones hi tenim un doble paper: recol·lectem els continguts que d’altres hi han abocat i sembrem informació i dades que desitgem que siguin útils per als altres.
  2. Quin és l’autèntic generador.
    Les eines es nodreixen i gestionen continguts generats per persones, per tant és molt important tenir cura a l’hora d’incorporar-hi dades. És interessant vigilar la redacció dels continguts, triar bé els títols i generar els documents en una estructura de fàcil interpretació per l’eina i de fàcil lectura per a les persones que hi accediran.
  3. Pensant en el què, el com i el per a què.
    La recol·lecció d’informació i de dades és més efectiva si la fem amb una bona estratègia, les eines no ens faran aquesta feina. L’estratègia és una habilitat personal i professional.
  4. En un equip, cada persona compte.
    En un espai de treball col·laboratiu és interessant trobar una forma particular i confortable de treballar, on cadascú aprofiti els diferents canals i sistemes de recol·lecció de la informació per construir un entorn  personal al seu gust. Els Entorns Personals d’Aprenentatge són un bon referent, un bon recurs per adaptar en un entorn de treball: construïm l’Entorn Personal de Treball.
  5. L’esforç d’aprendre.
    Per usar correctament una nova eina ens cal passar un període d’aprenentatge. Si aquesta està ben dissenyada aquest període serà curt, però sempre l’haurem de passar. És una llàstima que el rebuig a passar per aquest petit desert ens allunyi de l’accés a bones eines de treball.
  6. Les eines són secundàries.
    La peça clau d’un engranatge digital és l’equip de persones que fan anar l’eina.

5 comentaris

  1. Bonica imatge la que vas utilitzar: “Les persones a internet som recol·lectores i sembradores d’informació”. Talment com al neolític. Som de nou a l’inici d’una nova civilització? Segurament que si.

    Ens vas fer recordar que per informar bé, les persones hem de saber comunicar bé, i que per tant, és fonamental que la redacció ha d’estar ben estructurada i ha de ser de lectura entenedora.

    Les eines TIC que tenim, per si soles, no serveixen de res. Cal una actitud personal per aprofitar-les segons les pròpies necessitats. I millor si les podem compartir i utilitzar en comú.

    Les 10 recomanacions bàsiques per generar informació i continguts de qualitat (diapo 5), caldrà tenir-les a mà a partir d’ara.

    I tal com vas dir, hem de tenir present que amb les eines digitals “la comoditat personal digital és un avantatge per a la nostra comunitat de treball” Per tant, APROFITEM-LES!!, malgrat l’esforç per aprendre-les.

  2. Gràcies Concepció :-)

    Vosaltres teniu molt a dir Carles, viviu cada dia i a la pràctica els problemes i els beneficis que aporten les eines digitals a una gran comunitat de treball, caldrà estar atents a la vostra experiència, això ens permetrà construir cada cop sistemes més efectius i integrar de forma efectiva dinàmiques multiplataforma. Ja tenim els telèfons intel·ligents en joc i crec que serà bo trobar-hi l’encaix en l’activitat administrativa i d’atenció al client d’un gran organisme, com el que vosaltres porteu endavant.

Feu un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.