Quan fem un curs o una xerrada sobre màrqueting digital, tard o d’hora algú pregunta: sí però… cada quant he de publicar al blog? Quantes xarxes socials he de treballar a la vegada? Quant de temps he de dedicar a gestionar el meu pla de màrqueting digital?… Són les preguntes d’algú que vol entendre un món complex i que busca comprendre’l per fer bé la seva feina.
Sé que la resposta no agradarà. I no agradarà perquè una pregunta tan concreta espera una “inexacta” resposta curta i directa: “Cada 3,6 hores”, “1 hora a la setmana”. Així que la conversa acaba amb un descoratjador “Depèn, això ho hauràs de decidir tu!”
Avui intentaré donar una resposta aclaridora i concreta, però alhora complexa. Necessito deu minuts. Me’ls concedeixes?
Per què no et puc dir cada quant has de publicar un tuit?
Doncs perquè estem parlant de màrqueting i comercialització digital, estem parlant de gestió empresarial, de vendes i, sobretot, de relació entre persones. I com tu saps, no hi ha res més complex que les relacions humanes i a l’empresa no hi ha res més complicat com vendre. A tot això hi afegim un entorn tecnològic que incorpora certes dificultats a la relació comunicativa que hem d’establir… Vaja, que la regularitat de publicació al blog, els missatges que deixes a la xarxa i els perfils digitals d’empresa són petites peces d’un gran univers i responen a decisions que has de prendre tu, tenint en compte diferents condicionants.
Amb el desig de fer més comprensible l’activitat digital empresarial, he dibuixat un esquema amb alguns dels conceptes claus que intervenen en la planificació i l’execució d’un pla de comercialització digital. Et proposo que l’esbocinem.
1. Què venim a fer aquí? Per a què fem màrqueting digital?
La participació digital d’una empresa ha de tenir una intenció ben enfocada, clara, directa i amb efectes positius sobre la feina.
Partim d’un objectiu general que ha de tenir un reflex directe en la nostra empresa. El màrqueting digital o ens ha d’ajudar a vendre més o ens ha d’ajudar a fer-ho amb més agilitat, amb menys costos.
Per fer possibles aquestes fites ens cal una sèrie d’elements:
- Bones idees
- Recursos tècnics
- Coneixements tècnics
- Mètode
2. Bones idees per tenir converses interessants entre persones que coincideixen
Quan posem en acció un pla de màrqueting digital ens disposem a establir una relació comunicativa, habitual i rica amb moltes altres persones. Ens cal tenir arguments, continguts de valor, hem de saber i hem d’oferir allò que cobreix les necessitats dels nostres possibles clients. Ens cal un diàleg valuós, que vagi molt més enllà del discurs publicitari.
Per exemple: un molí d’oli ha descobert que els botiguers que venen oli d’oliva verge necessiten nodrir la seva figura de “professional expert en olis”. Per això ha decidit preparar i fer arribar als minoristes informació variada i especialitzada sobre l’oli d’oliva, perquè cadascú l’aprofiti com vulgui i la publiqui a les xarxes socials. Aquest seria un exemple d’una bona idea que resol la necessitat d’un possible client.
D’on surten les bones idees? De la nostra capacitat per conèixer i dotar de valor la nostra empresa, el producte i el nostre servei. Però, sobretot, les bones idees s’obtenen d’analitzar les particularitats dels nostres clients i del resultat que hem obtingut fins al moment en les accions d’interacció comunicativa.
3. Llocs web, blogs, xarxes socials i tot el que convingui, la capsa d’eines més gran
Eines per ser i per ser-hi, per interactuar, per ordenar, emmagatzemar, compartir, relacionar… Les eines són importants en funció de la seva utilitat, perquè ens ajudin a fer bona feina, amb agilitat i resultats. Cal però saber-les utilitzar i sobretot conèixer llenguatges i patrons de comportament tàcit.
4. Escriure, parlar, sentir, escoltar i connectar
Coneixements sobre tècniques comunicatives adaptades al mitjà digital.
Conèixer tècniques de comunicació digital t’ajudarà a segmentar els missatges perquè siguin tan curts i concrets o tan detallats com calgui en cada moment i en cada mitjà.
Et cal saber distribuir els teus continguts per la Xarxa per decidir, per exemple, quan i com té sentit fer un article al blog i com en pots extreure quatre o cinc idees clau del mateix article i convertir-les en tuits. Mira, aquí tens un bon exemple:
Inside @Intelligentsia’s Black Cat Project: https://t.co/brk87tNq3m pic.twitter.com/ZmkMrPeitu
— Jeni’s Ice Creams (@jenisicecreams) 3 de maig de 2016
Jeni’s × Intelligentsia House Coffee Kit from Jeni’s Splendid Ice Creams on Vimeo.
Aquests coneixements també t’ajudaran:
- A saber com has d’estructurar els continguts del teu lloc web perquè en el moment que vulguis millorar el posicionament orgànic o vulguis fer una campanya de publicitat de pagament, el lloc web estigui ben preparat i aconsegueixis els millors resultats possibles.
- Les tècniques de comunicació van lligades a la interacció entre persones. En aquest bloc també hi són les bases per a preparar informació digital atractiva, persuasiva, en la qual el teu possible client trobi ordre, estructura, sentit i un missatge fiable que mereixi el seu interès.
També hem inclòs en aquest apartat les tècniques de gestió i anàlisi de dades. Són coneixements que t’ajudaran a:
- Saber quina informació has de conèixer per valorar els resultats del treball digital.
- Identificar els detalls que particularitzen al teu client. Són dades importants, ja que de l’anàlisi d’aquestes aconseguiràs informació útil per a les bones idees.
5. I, òbviament, el mètode
Entenem mètode com una sèrie de processos i de pautes de treball que t’han d’ajudar a combinar totes les peces, a organitzar la feina, a tenir una activitat digital regular, establir una bona relació amb el teu client, identificar i valorar com evoluciona la feina. En resum: saber què has de fer, per quin motiu, quan ho faràs, com ho faràs i identificar si vas pel bon camí… i integrar-ho en la teva feina diària, igual que ho fas amb altres àmbits empresarials, com la gestió de finances, la producció, etc.
El màrqueting digital és un marc ampli i complex. Intervenen diferents disciplines i tu no les podràs assumir totes, però si ets el responsable d’extreure el màxim partit a l’estratègia de participació digital de la teva empresa, és important que coneguis el mapa complet. Només així com sabràs prioritzar, segmentar, delegar i liderar.
Pots veure i descarregar l'esquema complert clicant en aquest enllaç
Com sol passar amb els temes complexos, hem de tenir una visió global i alhora comprendre el sentit de cada peça. En el màrqueting digital passa això mateix:
- Cada peça és important
- Cada peça té una forma concreta i una funció
- S’ha de saber posar cada peça al lloc que toca
- S’han de tenir totes les peces
- S’ha de tenir alhora una idea clara sobre què volem construir.