Un cop vaig llegir, no recordo on, que la gent triguem set segons a decidir si un web és per a nosaltres o no ho és. No sé si són exactament set segons, però quan ho comento generalment se’m dóna la raó: “Jo de vegades en trigo menys” —em diuen— “Entro, miro ràpid i, si no puc entendre-la, marxo”.
Les persones ens passem anys definint i redefinint la nostra empresa, mesos pensant com hem d’explicar el nostre projecte… i resulta que al final tot queda reduït a 7 segons! Quin repte! Així doncs cal aprofitar bé aquest temps i triar bé el contingut del nostre web.
Apunto a continuació una sèrie de condicions que crec que s’han de tenir en compte:
- Totes les pàgines poden ser d’inici. Les entrades a través d’un resultat de cerca trobaran la pàgina més ben posicionada en el terme que s’ha utilitzat per fer la cerca, per tant cada una de les pàgines ha de tenir entitat pròpia.
- Si, com hem dit, cada pàgina ha de tenir entitat per ella sola. S’ha de poder comprendre sense haver d’accedir a altres seccions.
- Ha d’estar ben estructurada i el format dels textos ha de facilitar-ne la comprensió: els títols, els subtítols i les llistes han d’ajudar a destriar les idees més importants i els paràgrafs han de ser més aviat curts, el textos d’una tirada fan mandra.
- S’ha d’oferir informació realment interessant per al destinatari —aquí sí que hi ha feina i grossa— i sovint allò que ens preocupa i ens interessa tant a nosaltres no és el que captiva, interessa o atrau a l’usuari que estem esperant.
Coses que no recomanaria mai en el text d’un web?
- Escriure per escriure, omplir molt, explicar-te molt i molt llarg per por a no deixar-se res. Val més poc i molt ben triat.
- Si us plau, prou de frases fetes i buides de sentit, frases com “Grdfgjdfr ofereix qualitat i servei” o “Ddsds és una empresa jove i dinàmica” desaprofiten un espai preciós.
- Copiar el text del díptic o d’algun document que originariament està pensat per lliurar a mà i llegir en paper.
- Creure que el text importa poc. Avui Internet és encara per a molts un mitjà escrit i el text és clau per al posicionament en cercadors, per tant no és irrellevant, al contrari.
A qui em vull assemblar?
Em vull assemblar als que saben comunicar amb quatre frases i alhora saben explicar amb ordre continguts realment feixucs, per exemple Flickr. M’agrada per:
- Com es gestiona la cara bonica del web: una portada directa, ràpida de comprendre i molt atractiva.
- Com es gestiona la cara formal i “lletja” del web: unes normes d’ús clares, llegibles, amb un to molt ben trobat.
Hola,
Em dic Pere… pot ser no en set segons, però en set paraules “Un cop vaig llegir, no recordo on” m’he enganxat al post.
M’ha encantat i de fet crec que ten tota la raó.
En una part divergeixo. Com dèies, a les webs s’hauria de ser clar i directe, però no trobo que el motiu hagi de ser perque no et descartin en 7 segons. El motiu també podria ser, dissenyar la cara de la we per que et puguin descartar en 3, si el que ha arribat no ha de ser client teu. Despistar-lo a ell també farà despistar-te a tu si et fa ballar els números de les estadístiques.
Per altra banda, hi ha coses que és millor perdre el temps en explicar, i amb quantes més i més exactes paraules, millor.
Suposo que quan escribies el post tenies unes webs en ment i jo pot ser en tinc unes altres.
Salut,
Pere
Hola Pere,
Estem molt contents que comparteixis amb nosaltres les teves opinions i t’agraïm el teu entusiasta recolzament.
De fet jo també et donaré la raó, si sabem explicar clarament què oferim aconseguirem que el que ens busqui ens reconegui i el que no ens busqui marxi ràpidament i engreixi el % de rati d’abandonament.
Per altra banda sóc una gran defensora de la importància del text. Una estructura ben pensada ens ha de permetre explicar-nos a fons i fer possible que aquella persona que vulgui aprofundir en la informació que li donen ho pugui fer, però sota el seu “control”.
Just!
Penso que dins d’aquests 7 segons, els 3 primers els utilitzem per discriminar la informació única i exclusivament pel llenguatge visual i el disseny gràfic utilitzat. Després d’aquests 3 segons, encara ens queda aconseguir tornar a captivar l’usuari per tot el que comentes al post.
Salutacions,