Un codi QR amb molta intenció

Article "Un QR amb molta intenció"
Foto de Grant Hutchinson a a Flickr

Els codis QR  no acaben de ser útils, sembla que no sabem trobar-hi una bona aplicació.

Crec que el problema no és del QR, la gran majoria de telèfons —per no dir tots— ens permeten llegir-los. Crec que els QR fallen perquè no ens preocupem de fer-los servir bé. Pocs són conscients que els QR poden afegir informació rellevant, útil i adequada al moment.

Avui he trobat un exemple d’aplicació de QR que m’ha semblat molt ben pensat. L’he trobat en una ampolla de vi Experiencias de Paco García, que la teniu mig/mal fotografiada aquí.

Exemple de QR ben pensat

Per què em sembla aquesta una bona aplicació d’un QR ?

Per diferents motius:

  1. Perquè el QR amplia el contingut de la contraetiqueta.
    En un producte extremadament embolcallat de literatura com el vi, en què cada celler ha de fer un sobreesforç per defensar el valor particular de les seves ampolles, una etiqueta limitada en espai obliga a la síntesi. El QR amplia possibilitats i permet continuar amb el relat amb més detalls.
  2.  Perquè són vàries les oportunitats per llegir el QR.
    Tindrem diverses ocasions per obrir el QR  amb tranquil·litat: a casa quan hem comprat el vi, a mig sopar (el QR pot acabar sent motiu de conversa), abans de llençar l’ampolla… qui sap!
  3. Perquè sabem què hi ha darrere el QR abans d’obrir-lo.
    El codi va acompanyat d’un avís: s’activarà un vídeo que explica què és una Experiencia Paco García. És aquesta una informació que poques vegades ens donen i és important, perquè ens ajuda a decidir si ens va bé activar el codi i, evidentment, si ho fem tenim predisposició a dedicar-hi uns minuts.

Llavors per què els QR tenen tan poc èxit?

Perquè no els donem un ús útil. Abans d’incloure un QR en una etiqueta és fonamental valorar la funció que ha de tenir. Ens hem de posar a la pell de qui l’ha d’obrir per reconèixer quan i per a què li resultarà rellevant connectar amb la informació que l’acompanya.

En l’exemple que seguim avui el QR ens ofereix conèixer més a fons què hi ha darrere d’aquest vi. L’etiqueta diu que obrir l’ampolla implica viure una “experiència” i el QR sembla que ens ajudarà a preparar-nos per a viure-la. Si som dels que defensem el ferm vincle entre beure i menjar i el món sensorial, tenim molts números d’acabar utilitzant el QR.

En resum, no falla la tecnologia, falla la preparació i la forma que tenim d’utilitzar-la. Crec fermament que els QR estan mal aprofitats, només són útils si s’utilitzen amb un enfocament pràctic.

I com s’acaba aquesta experiència?

Amb frustració! —Ho sento Paco García, no t’ho prenguis malament.

Aquest exemple d’aplicació de QR que comentem està ben planificat, però té un mal final: vaig escanejar el QR convençuda de trobar un vídeo que em defensés les particularitats d’aquest vi i em vaig trobar amb una pàgina d’error 404. Ooooooh, el QR i el destí d’aquest no ha sobreviscut a l’envelliment del vi, quina llàstima!

Un aprenentatge n’hem de treure d’aquesta gamba: si algun dia inclous un QR en algun dels teus productes, has de vetllar perquè el destí on apunta estigui actiu i funcionant tant de temps com calgui.

El vídeo existeix, el vaig trobar al web i està prou bé. Hi ha molta intenció, estil i explica coses sobre el vi que segurament molts no sabem. Si l’haguéssim pogut veure durant el sopar hauria estat un bon tema de conversa i, ja saps, és amb records i converses com es fixen els noms dels vins que ens agraden.

Combinar formats i recursos comunicatius és fonamental per a una correcta dispersió de l’activitat digital d’una empresa. A Fesomia t’ajudem a organitzar una estratègia de continguts eficient, que t’ajudarà a defensar amb solidesa el valor del teu treball. Vols saber què podem fer per tu? Parlem-ho.

2 comentaris

  1. Us comparteixo una experiència de QR, al meu entendre, satisfactòria perquè és la pròpia app Visitmuseum (https://itunes.apple.com/es/app/visitmuseum/id991710048?mt=8 i https://play.google.com/store/apps/details?id=cat.gencat.mobi.visitmuseum) qui s’encarrega d’escanejar els codis QR ubicats als objectes i sales d’un museu.

    Un cop l’usuari ha escanejat el codi, l’app mostra la informació de la peça amb l’idioma de l’usuari. Amb aquesta fórmula s’estalvien costos de retolació en traduccions i no cal saturar amb tanta informació al visitant.

Feu un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.