Estem preparant un pla de formació i acompanyament per a un grup de persones que han de gestionar un mercat web. Es tracta d’un projecte molt interessant, que té per objectiu crear una xarxa de compravenda online B2B.
Aquest projecte és atípic, perquè generalment el desenvolupament i desplegament d’eines i recursos digitals no va acompanyat d’un pla d’acompanyament. Normalment es delega el 100% de l’èxit a l’eina, oblidem que darrere la potència tecnològica hi haurà persones que interactuaran —com hem fet sempre les persones— però aquest cop a través d’un entorn digital. Crec que aquest és el principal motiu pel qual grans eines digitals on s’ha invertit molt d’esforç i diners fracassen.
Per facilitar l’ús i la bona gestió de l’eina i per contribuir als bons resultats d’aquest projecte, hem creat el pla d’acompanyament, que hem dividit en quatre blocs:
- Facilitar el coneixement de l’eina i el seu funcionament.
- Difondre bones pràctiques de comunicació i venda online.
- Aplicar sistemes de recollida i gestió de dades rellevants.
- Fer aflorar les habilitats personals rellevants i mantenir la motivació.
Te’ls expliquem ràpidament.
Facilitar el coneixement de l’eina i el seu funcionament
La formació més evident i bàsica: ajudar a saber fer servir l’eina per publicar la fitxa de productes, per gestionar les compres, fer l’inventari de productes… i totes les funcions que s’han de conèixer.
Difondre bones pràctiques de comunicació i venda online
Atreure, persuadir, generar informació rellevant, preguntar, respondre, crear i guanya-se la confiança de l’altre… elements indispensables en les relacions comercials que cal integrar en un entorn digital. El mitjà ens aporta elements interessants que ens ajuden i n’elimina d’altres que hem de saber substituir. Per això creiem important incloure en aquest pla de formació un apartat per ajudar a assimilar i a utilitzar recursos digitals comunicatius:
- redacció de continguts per a atreure l’atenció,
- sistema d’interacció asincrònica amb l’usuari,
- creació de missatges en multiformat,
- coherència en el fil argumental,
- estructuració i segmentació dels continguts,
- i més!
Aplicar sistemes de recollida i gestió de dades rellevants
Vendre per Internet implica necessàriament tenir una visió d’empresa: saber optimitzar recursos, identificar quines accions són més efectives, tenir la certesa que amb la tasca de vendre realment s’està aportant servei i valor, més enllà del propi producte…
Per tot això és important aprofitar que la tecnologia registra un munt de dades, que ens permet combinar-les i interpretar-les. En aquest sentit, hem vist necessari incloure des del primer moment suport i acompanyament per sistematitzar, ordenar i analitzar les dades que s’obtenen.
Segurament les decisions estratègiques no les prendrà la persona que farà la gestió de la botiga online, però ha de saber crear seleccionar i ordenar les dades, crear documents de fàcil lectura, perquè qui hagi de decidir ho faci amb rigor i coherència.
Fer aflorar les habilitats personals rellevants i mantenir la motivació
Hem de pensar en les persones que participen en el projecte, en cada una d’elles, en el seu bagatge anterior, la seva experiència en la venda i l’atenció al client –potser en una botiga a peu de carrer– però d’un valor important.
Alhora també hem d’atendre l’aproximació de cada persona als recursos digitals. Hem de gestionar algunes pors, hem d’encaminar algunes despreocupacions i hem d’ajudar a fer de l’entorn digital un espai amigable i funcional, on cada persona pot aplicar amb naturalitat les seves qualitats com a venedora, observadora, creativa…
En resum:
- Formem en l’eina
- Formem en tècniques de comunicació i venda digital
- Formem en gestió de dades
- Defensem el valor de les qualitats individuals ja adquirides
No ho dissimulem! La formació en recursos digitals ens atrapa. És una feina complexa i multidisciplinària que fem amb interès, amb tècnica, molta observació i anàlisi.