Arxiu d'etiquetes: formació

Facebook amb finalitats pedagògiques?

icones de Flickr i de Facebook en plastelina

Fotografia de ansik a Flickr

Aquest matí hem participat en un curs dirigit a orientadors i tutors del DAR que treballen en Cicles Formatius. Ja acabàvem la sessió de treball quan a la conversa ha sorgit Facebook, i una de les assistents ha explicat que ella una part de la seva feina d’orientadora la fa en aquesta xarxa.

Diu que va ser iniciativa de l’alumnat, que un dia li van enviar una sol·licitud d’amistat. També ha explicat que l’experiència és molt bona, perquè ha descobert aspectes personals de cada un dels seus alumnes que desconeixia i que l’han ajudat a fer la seva feina d’orientadora.

M’ha semblat una aportació molt interessant i m’he quedat amb ganes de conèixer més detalls d’aquesta iniciativa, però aquest breu comentari ja em fa pensar en un parell d’idees que vull compartir amb tu:

  • La funció dels elements del web social els decidim cada un de nosaltres.
    Facebook és una xarxa amb finalitats pedagògiques?  Si li preguntes al creador segurament et dirà que no, si ho preguntes a molts dels seus usuaris segurament diran que no, però si ho preguntes a aquesta professora, que desenvolupa una part de la seva tasca d’orientadora a Facebook, et dirà que sí. I, de fet, què més dóna què serveix per a què? En un entorn on el més important és la capacitat de crear, connectar i utilitzar, som cada un de nosaltres els que decidim per a què ens serveix cada un dels recursos del web social.
  • Per veure-hi clar s’ha de saber mirar.
    S’ha de saber mirar i trobar aquells detalls que ens donen informació i ens expliquen coses. Estic segura que no tothom és capaç de valorar amb finalitats pedagògiques el mur de Facebook de cada un dels seus alumnes. Per saber trobar-hi aquests indicadors valuosos s’ha tenir una visió àmplia, s’ha observar amb cura i des d’una perspectiva professional docent. Crec que aquest és un bon exemple d’allò que sempre diem: que els recursos del web social no substitueixen mai la nostra forma particular d’afrontar la feina, com a molt ens permetran que fem la feina més de pressa, amb més agilitat, amb més dades, més expandida, més social, més el que sigui. Però la tecnologia no substitueix la capacitat humana per observar, capturar i crear.

Del cert que miraré de contactar amb la professora que ens ha explicat la seva experiència amb Facebook, perquè en voldria saber més.

La dinamització d’una comunitat de treball sobre calendari

Divendres passat vam participar en la segona sessió del curs de dinamització de comunitats que organitzava el Centre de formació i estudis agrorurals del DAR.  De vegades en les xerrades sobre els entorns socials i les dinàmiques de relació crec que hi falta tangibilitat, per això en aquesta ocasió vam mirar de tocar de peus a terra i convertir en tasques concretes i ordenades tota la sèrie de reflexions que havíem fet durant la sessió anterior.

La sessió va consistir en proposar un marc de treball per a les tasques d’un/a dinamitzador/a que combinés el treball individual de cada dinamitzador i la tasca de compartir l’experiència amb altres col·legues.

Posem ordre abans de treballar.

Vam optar pel sistema següent:

1. Organitzar el grup de dinamitzadors

  • Definir l’equip de participants.
  • Identificar el dinamitzador/a del grup
  • Decidir els objectius de treball comuns, els indicadors de resultats i els terminis de temps.

2. Organitzar el treball individual de cada dinamitzador/a.
Definir els objectius de treball personals, els indicadors i els terminis.

3. Fer.
Seguint una dinàmica de treball pròpia, que permeti realitzar les tasques de dinamitzador i alhora mantenir el vincle amb els companys que fan la mateixa tasca.
Fer les tasques que realment permetran aconseguir els objectius que s’han definit. Vetllar pel funcionament de la comunitat, observar l’activitat dels seus usuaris, trobar moments on és important intervenir-hi i proposar activitats, vincles, microequips…

4. Apuntar.
Seguir un registre dels esdeveniments importants, de les dades i fets rellevants i dels dubtes que van sorgint.

5. Compartir.
Establir un vincle regular amb els altres companys, aportar la pròpia experiència al grup de treball i recórrer-hi quan ens cal un cop de mà.

6. Analitzar els resultats de la feina.

  • Per un mateix, perquè és important adonar-se de com la tasca diària té un efecte real.
  • Per informar amb dades sòlides i concretes dels avenços de la feina i de les necessitats reals de suport que hagin sorgit.

7. Treballar amb optimisme, enfocat a la millora.
Perquè la jornada de treball és massa llarga per fer-la sense il·lusió i perquè participar en accions de canvi és molt motivador.

A l’acabar la sessió de treball va sorgir la idea de crear una agenda model, una mena de pla de treball simulat d’un possible dinamitzador, que poses sobre un calendari les diferents tasques, tan les del treball individual com les del treball en equip. N’hem fet la prova i hem creat l’agenda de la Dimi, una dinamitzadora aparentment sistemàtica…

l’agenda de la Dimi

En l’agenda de la Dimi hi ha quatre mesos de feina planificada, la Dimi treballa dinamitzant un grup en una comunitat d’aprenentatge i alhora participa en un  grup de treball conjuntament amb altres dinamitzadors. L’agenda comença el dia 20 de setembre del 2010 i acaba el 21 de gener del 2011, hi ha tasques pròpies de la rutina setmanal que es van repetint i tasques puntuals, sobretot a l’inici de l’agenda per planificar el treball.

Bé, no és més que un experiment, tot i que esperem que ajudi a posar una mica d’ordre en la tasca de planificar la tasca de dinamització. Qualsevol comentari, recomanació o suggerència que tinguis pel calendari de la Dimi serà ben rebut.

Apunts del curs de dinamització de comunitats virtuals per a RuralCat

Ahir vam participar en un curs organitzat pel DAR sobre dinamització de comunitats virtuals, adreçat especialment als dinamitzadors de RuralCat.

Va ser una sessió de treball força intensa, amb un grup de gent molt motivada per la seva feina. Vam anar desgranant una sèrie de conceptes i de factors sobre la dinamització, amb la intenció de dotar de sentit la tasca d’activar la participació d’una comunitat.

Apunto a continuació aquelles idees em semblen més importants.

  • Cadascú és diferent.
    Cada persona entén la comunitat virtual de la seva forma i decidirà si val la pena participar-hi en funció de com la percep, de com valora el seu coneixement i de si s’hi troba a gust.
  • La diversitat i la varietat són fonamentals.
    És la riquesa del portal en tots els sentits. Pel que fa a la gent que hi forma part, els temes que s’hi tracten, les activitats que es proposen, etc.
  • La participació sol ser progressiva, l’acompanyament a aquest progressió és necessària.
    És aquesta una de les tasques més importants: facilitar l’entorn, proposar idees i engrescar als usuaris perquè se sentin còmodes fent aportacions, cada cop més regularment i cada cop amb un grau més alt de compromís i dedicació
  • És important donar valor a l’experiència i al coneixement no acadèmic.
    El coneixement acadèmic és una base per a saber construir i crear  però no és la única. L’experiència personal, la visió creativa i especial, el coneixement d’un entorn… són també fonts interessants.
  • Les eines ajuden però només ajuden, no fan.
    Quan es proposa l’ús d’una eina és recomanable incloure-la en una proposta més àmplia, on hi hagi una tasca a fer, un tema a tractar. Els resultats s’obtenen amb la combinació dels tres elements.
  • Cal trobar temes variats com a fil conductor d’una sèrie d’activitats de participació.
    De vegades temes genèrics, de vegades temes més concrets, simples o ben complexos, tècnics o socials, pluridisciplinaris o d’un sol àmbit de coneixement.
  • La tasca d’un dinamitzador té efectes a llarg termini, cal establir uns bons objectius i definir indicadors.
    Així la feina tindrà petites valoracions a curt termini, serà més gratificant i s’obtindran dades que ajudaran a rectificar- la i fer-la més efectiva.

Ja penso ja en la sessió del dia 18 de juny, amb la qual es tanca el curs. Podríem aprofitar-la per crear una mena de guió de treball que els dinamitzadors poguessin utilitzar de mapa per desenvolupar la seva tasca durant els propers mesos… estaria bé, no?

Resum del Curs bàsic de posicionament web.

Les visites només són una petita etapa dins del pla de posicionament.

Les visites només són una petita etapa dins del pla de posicionament.

Molts ja sabeu què ahir vam impartir a Reus el Curs bàsic de posicionament web. Si voleu fer-vos una idea (o un repàs) dels temes que es van tocar, aquí deixem un breu resum.

14 passes per aconseguir un bon posicionament.

  1. La qualitat del codi font. Com influeixen les tecnologies de programació en la visibilitat o en la invisibilitat als cercadors.
  2. L’organització estructural del web. L’arquitectura d’un lloc també facilita o destorba la feina dels cercadors.
  3. Formes d’integració de les paraules clau dins del web. No parlem de keywords, si no dels textos per a l’usuari.
  4. La rellevància del text segons la seva ubicació i el seu valor semàntic. La correcta utilització de les etiquetes d’encapçalament HTML i la seva ubicació.
  5. La importància de les URL de les pàgines. Com construir adreces amables pels cercadors.
  6. Els textos als títols i a les descripcions de les pàgines. La importància real de les meta-etiquetes.
  7. El text d’ancoratge dels enllaços. Els textos dels enllaços estan desaprofitats, quan la seva importància és màxima.
  8. Les descripcions de les imatges. Les imatges també es poden llegir.
  9. Els arxius ofimàtics també son indexables. Penges .docs, .pdfs, .ppts, etc.? Aprofita’ls.
  10. La frescura dels continguts. El teu web és com una peixateria. Fes que les pàgines remenin.
  11. Factors a tenir en compte segons la ubicació geogràfica dels usuaris. Des dels idiomes des textos fins a la ubicació física del servidor.
  12. Indexa’m aquí, no m’indexis allà. Sitemaps, robots.txt i altres amics.
  13. Enllaços entrants: el recolzament dels altres. Les veritats i els mites sobre el PageRank i els nofollows.
  14. Internet és una baralla de cartes. Juguem amb totes?

També vam parlar sobre com planificar, executar, avaluar i replantejar aquestes 14 passes per abordar un primer intent de pla de posicionament.

Us deixem també la presentació electrònica de la jornada.

Aprofitem per agrair-vos l’assistència a tots els que us vau inscriu-re. Esperem que en traieu un bon profit.

Vols esprémer el potencial del teu web? El curs de posicionament web és per a tu.

A Enraona hem preparat un curs sobre posicionament web.

El posicionament web preocupa a la gent d’empresa. Tothom entén que un web ha d’estar ben posicionat en cercadors, tot i això aquest és un tema complex, difícil de comprendre i que costa molt concretar en accions clares i efectives.

Per això creiem que és del tot necessari que la persona responsable d’un web corporatiu tingui uns coneixements bàsic i sòlids sobre posicionament web.

En aquest breu curs revisarem els elements i accions que s’han de tenir en compte per a què un web corporatiu estigui ben indexat i ben posicionat. Si t’hi apuntes compartirem amb tu una sèrie de coneixements prou sòlids per a què puguis valorar:

  • Quines característiques tècniques ha d’acomplir el teu web corporatiu per a facilitar-ne el posicionament.
  • Quina estructura ha de tenir el teu web.
  • Quina importància té el text per al posicionament i per a establir un primer vincle amb el teu futur client.
  • Quines accions has de fer per mantenir i per millorar el posicionament del teu web corporatiu.

El curs bàsic de posicionament web es farà dijous 9 de juliol, d’11h a 13h a Reus, a la Fundació URV. Trobaràs el programa del curs al web d’Enraona, et recomanem que li facis un cop d’ull. Ja portem uns dies preparant el temari i la dinàmica de treball, sovint n’anirem parlant. De moment et deixem aquí el guió que seguirem a la sessió de formació.

Si vols proposar alguna idea o creus que hauríem d’enfocar aquest curs bàsic de posicionament web d’alguna forma especial, t’agrairem que ens ho facis saber, la teva visió sobre Internet i el web d’empresa ens interessa molt.