Big Data Week. Dades obertes, tancades i barrejades.

 

Aquesta setmana s’està celebrant la Big Data Week, un esdeveniment en el que participen ciutats de tot el món per tractar el tema del Big Data.

Assistim a algunes de les activitats proposades dins de l’extens programa que han preparat des del media140, entitat responsable de l’esdeveniment a Barcelona.

La segona presentació del dilluns (uns apunts de la primera aquí) va esdevenir una taula rodona entre Javi Creus, Jordi Graells i Genís Roca al voltant d’alguns conceptes molt interessants entre les dades obertes (Open Data), el Big Data, l’administració pública, les empreses i els ciutadans i clients.

En particular, en Genís Roca va fer algunes reflexions que ens van semblar molt interessants i que intentarem resumir a continuació, encara que sigui de forma ràpida.

  • El concepte Big Data implica manegar un volum ingent d’informació, molta més de la que la majoria de les administracions públiques acostumen a generar o gestionar en forma d’Open Data o dades obertes.
  • El Big Data es concentra, i cada cop més, en les empreses privades. Per exemple, en el registre d’ubicacions geogràfiques que acumula un operador de telefonia mòbil dels seus usuaris, o en les bases de dades amb les transaccions financeres a temps real que guarda una operadora de targes de crèdit… això sí que és BIG. Però no “Open”, alerta.
  • Imaginem el potencial resultant de creuar dades entre aquests magatzems enormes d’informació, ara independents. La transcendència (social i econòmica) que tindria aquesta informació processada seria enorme. Però, perquè les grans companyies no ho han fet ja? Segurament per por als problemes legals i d’imatge que comportaria.
  • En Genís “vaticina” el naixement de “nodes de confiança” que faran de pont legal i funcional per facilitar l’intercanvi d’aquestes dades no obertes entre empreses gestores de Big Data. Aquests nodes serien grans empreses operadores que oferirien un servei que no estarà a l’abast de qualsevol.

En definitiva, que es dibuixa un nou model de negoci “entre grans” amb les nostres dades. Nosaltres els clients, com a generadors d’aquestes dades en definitiva, haurem de buscar la nostra pròpia veu en aquest nou panorama.

1 comentari

Feu un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.