Arxiu d'etiquetes: millorar el meu web

Mashups, barreges amb bons resultats.


Un mashup és una aplicació web que es construeix combinant diferents fonts. Amb aquest sistema s’ofereixen serveis web que aprofiten dades d’altres serveis i els reinventen, per oferir-ne de nous.

Són molt habituls els mashup amb Google Maps, però també se’n trobem combinant altres serveis com Flickr, Youtube o fins hi tot Amazon. Twitxr, per exemple és un mashup que combina Twitter amb Google Maps, o Woices integra missatges de veu també a Google Maps.
Generalment els mashup es presenten en aplicacions web obertes a l’ús de tothom, però també és possible desenvolupar mashups per integrar-los en la pròpia web d’empresa.
L’avantatge d’un mashup és molt clara: optimització de recursos i la possibilitat de disposar d’unes dades que, d’una altra manera, només estarien en mans de macrocorporacions: ara qualsevol empresa, per petita que sigui, té la possibilitat d’utilitzar fonts de dades i grans aplicacions amb un cost de desenvolupament molt baix.
Aquest és el cas del geoblog d’Univerd, on amb un mashup l’empresa geolocalitza la ubicació exacta de les feines que realitza, en fa una breu explicació i hi publica algunes fotos.
La tecnologia cada dia ens ho posa tot més fàcil. Ara està en les nostres mans generar continguts interessants, nous, curiosos, positius… de Xarxa.

HTTPS: comunicacions segures per Internet.

Sempre que ens connectem a una pàgina web, un flux de dades viatja fins al nostre ordinador (textos, imatges…). De la mateixa manera, sempre que enviem informació -a través d’un correu electrònic o d’un formulari- les nostres dades també fan aquest viatge des del nostre ordinador fins al servidor de destí. Aquest intercanvi d’informació es fa gràcies a un protocol de comunicacions anomenat HTTP. Us sona?

Passa que, durant la transferència, aquestes dades podrien ser interceptades i llegides. Per evitar això existeix una variant del protocol HTTP que fa que tota la informació entre nosaltres i el servidor viatgi encriptada, de manera que sigui molt improbable que un tercer la pugui desxifrar. Aquest protocol és HTTPS (S de segur). El podeu veure al principi de l’adreça web de bancs, de comerços electrònics, etc.

No volem posar la por al cos a ningú, el robatori de dades a la Xarxa és possible, però no és habitual. De la mateixa manera que ens poden prendre la cartera al sortir de casa però no ens passa cada dia, i a la majoria no li ha passat mai.

Aquestes adreces iniciades amb HTTPS tenen sentit en alguns casos:
  • Si fas una compra per Internet assegura’t que el web on fas la compra està sota una adreça HTTPS (almenys en les pàgines on es finalitza el procés de compra).
  • Si en el teu negoci ofereixes algun servei web on s’han de trasferir dades importants (comptes corrents, números de targes de crèdit…) és important que tinguis un servidor segur i que el teu web estigui sota una adreça HTTPS.
Els servidors segurs acostumen també a anar acompanyats d’un certificat d’autenticitat, però aquest és un tema que deixarem per divendres que bé.

Flash o no Flash, encara és la qüestió?

Loading...El tema d’avui és difícil de tractar en 3 minuts (de fet, com la majoria), però ho intentarem: És correcte encarregar el web de la nostra empresa en “Flash”?

Flash, recordem-ho, és una tecnologia que es va crear amb propòsits multimèdia i altament interactius, però ràpidament va envair la Web i molts desenvolupadors es van llençar a crear llocs i portals íntegrament amb aquesta tècnica.

Bé, bé, però en quins casos és recomanable fer servir Flash?

De moment, així ho veiem nosaltres:

  • En el cas de pàgines web en què es busqui una alta experiència artística, per sobre dels continguts de text.
  • Per jocs i elements molt (però molt) interactius.
  • Per video. Avui en dia a Internet ja no s’entén el vídeo sense Flash. (Totes les pel·lícules que veieu a YouTube es reprodueixen amb Flash.)
  • En qualsevol altre circumstància en que altres tecnologies no puguin fer el que volem (projectes experimentals, etc.)

I per a res més? Conec molts webs en Flash i estan la mar de bé…

És clar, però per desenvolupar la majoria de modalitats de llocs web encara presenta algunes mancances:

  • La indexació de les pàgines Flash en els cercadors no és tant bona com en les pàgines fetes en HTML (una pàgina HTML és la que esteu llegint ara mateix). Google llegeix molt millor els textos en pàgines HTML que en Flash.
  • Per poder veure una pàgina en Flash es necessita tenir un programari específic. La majoria d’usuaris el tenen instal·lat, però la majoria no és tothom.
  • Flash és una tecnologia propietària (ara mateix d’Adobe, demà qui ho sap), i està supeditada als canvis que la empresa vulgui incorporar. HTML és una tecnologia oberta i regulada per un organisme internacional i neutral.
  • Els usuaris amb problemes d’accessibilitat ho tenen magre per navegar per una pàgina en Flash. Els lectors de pantalles tenen molts problemes per accedir al contingut. No passa el mateix amb una pàgina HTML, que es pot interpretar perfectament.
  • Algunes pàgines fetes amb Flash fan incrementar molt el temps de descàrrega necessari per a veure-les.
  • I un inconvenient que personalment trobo molt empipador: els botons d’endavant i enrere del navegador no funcionen. Tot un lloc web en Flash queda capturat sota un mateix URL o adreça web. Tret de l’inici, tampoc es pot guardar cap contingut d’una pàgina en Flash als marcadors o favorits.

En definitiva, us aconsellem que abans de decidir en quina tecnologia s’ha de desenvolupar el vostre web, analitzeu alguns d’aquests punts i us pregunteu si el producte final cobrirà totes les expectatives que busqueu: efectivitat, posicionament, usabilitat, disseny…

Per acabar deixeu-nos que us recomanem algunes pàgines en Flash que creiem que són magnífiques.

– Un tros d’artista: http://yugop.com
– Explora el sistema solar: http://janus.astro.umd.edu/SolarSystems
– Una pàgina de l’any 2000, de l’ADDDP: http://adddp.free.fr Encara avui és una petita joia.

A Internet, tots a una.

I és que Internet avança “que és una barbaritat”. En pocs anys tots hem pogut veure com ha nascut i com ha arribat a les nostres cases i taules de treball.

La xarxa Internet es basa en una gran quantitat de tecnologies que es mouen molt de pressa… i funciona prou bé. Però ¿què és el que fa possible que un projecte en que intervenen (simultàniament!) una infinitat de desenvolupadors, fabricants, usuaris, subministradors i empreses de tot tipus i de tot el món, rutlli correctament? Està clar que hi ha d’haver un director d’orquestra.

Aquí apareix el W3C: el World Wide Web Consortium, el Consorci WWW. És un organisme internacional amb una missió molt clara: fer que La Web arribi a tothom, sigui on sigui, en tot moment i de forma correcta.

Entre altres coses, regula que els llocs web es desenvolupin en base a uns estàndards que garanteixin la missió. Ja ha passat l’època (o ja hauria d’haver passat!) en què els llocs web es dissenyaven per a visitar-los en determinats navegadors. Recordeu aquests cartellets? Abans es veien molt:
Per desgràcia encara se’n veuen alguns (com el d’aquest exemple). Això no pot passar més. Si tens un lloc web preocupa’t de no condicionar els teus usuaris a fer servir un programari o un altre.

Actualment hi han tantíssims navegadors web al mercat que no es pot abastar-ne només uns quants. El més correcte és procurar que el nostre web respecti el màxim possible els estàndards del W3C, només així podrem estar tranquils que els nostres usuaris el veuran correctament.

Fes la prova: obre el teu lloc web en uns quants navegadors diferents i assegura’t de que en tots es pot utilitzar de la mateixa forma.

Local Business Center: la meva empresa també a Google Maps

Algunes vegades quan es fa una cerca a Google apareix en els resultats un petit mapa i la ubicació d’algunes empreses. T’hi has fixat? Si no prova-ho: mira què passa si per exemple busques “bodega Gandesa” “hotel Figueres” o “veterinari Cambrils“.

Les empreses que surten ubicades en aquestos mapes s’han donat d’alta al servei de Google Local Business Center.

Amb aquest servei pots localitzar la teva emprasa a Google Maps i incloure-hi:

  • una breu descripció de la teva activitat.
  • El teu horari d’atenció.
  • Algunes fotos.
  • Fins hi tot els sistemes de pagament que acceptes.

L’alta a aquest servei és gratuïta, només cal activar-la i és molt recomanable, ja que és un altre canal a través del qual els teus clients et poden trobar.

Així que ja ho saps, no dubtis ni un segon i avui mateix obre un compte a Local Business Center i dóna-hi d’alta la teva empresa.


Si vols fer alguna pregunta sobre aquest tema, si no ho acabes de tenir clar o si creus que tens alguna cosa a dir, pots deixar el teu comentari aquí mateix o escriure’ns a bernadette arrova enraona punt cat