Arxiu d'etiquetes: google

Accelerated Mobile Pages

Breu introducció a AMP (Accelerated Mobile Pages), la proposta de Google per a fer més ràpida i rendible la Web mòbil.

Crec que en això hi estarem d’acord: és un turment llegir alguns articles i notícies amb el mòbil. Temps de càrrega interminables, botons impossibles de clicar, textos diminuts, anuncis invasius… Aquest fet tan habitual només genera usuaris frustrats, editors que perden visites i anunciants maleïts.

Per contra, els usuaris més espavilats han trobat maneres d’accedir millor a aquestes pàgines no optimitzades, com navegar amb el mode de lectura que alguns navegadors incorporen o instal·lar bloquejadors d’anuncis. El cas és que cap d’aquests sistemes agraden als editors de continguts, ja que se salten el sistema de monetització de les seves publicacions.

Google, com a empresa de publicitat, és un dels principats afectats per aquestes pràctiques i segurament per això fa uns mesos va anunciar una iniciativa per mirar de posar-hi ordre: el projecte AMP.

Què és AMP

AMP (Accelerated Mobile Pages) és un projecte de codi obert liderat per Google que té com a objectiu millorar la velocitat de càrrega i l’experiència d’usuari de les pàgines web orientades a notícies i informació. De moment es dirigeix a editors de publicacions digitals, però no es descarta que en un futur pugui ser útil per qualsevol tipus de contingut a Internet.

Actualment (dic actualment perquè aquestes coses se sap com comencen però no com evolucionen) els objectius principals del projecte són, d’una banda, fer més àgil i accessible l’accés a pàgines d’informació des de dispositius mòbils i, per una altra, facilitar la convivència entre l’accessibilitat de les pàgines i els sistemes de monetització, com els anuncis.

Com funciona

Una pàgina AMP és una versió alternativa (i canonitzada) a l’original a la qual s’accedeix afegint /amp a l’adreça de la primera. Per exemple, si l’adreça d’aquesta pàgina que estàs llegint és:

http://blog.fesomia.cat/2016/03/11/amp-accelerated-mobile-pages-google

la seva versió AMP es troba a:

http://blog.fesomia.cat/2016/03/11/amp-accelerated-mobile-pages-google/amp

La versió AMP és una pàgina construïda amb HTML5 i Javascript amb alguns components propis i CSS3 en línia no superior als 50KB.

Com aconsegueix AMP accelerar la descàrrega de les pàgines? Aquests són alguns dels punts clau:

  • Les pàgines es reformaten, es despullen de molts elements superflus.
  • Es limita la quantitat de codi Javascript i CSS.
  • Es provoca la descàrrega en paral·lel d’elements (càrrega asíncrona). Si cal mostrar publicitat, per exemple, es presenta en marcs (iframes) independents, sempre per HTTPS.
  • S’optimitzen imatges i altres elements, servint només les versions òptimes segons el dispositiu i amb les mides declarades per tal d’evitar salts (autoscrolls) durant la càrrega.
  • Es possibilita el guardat de les pàgines en memòria cau de servidors distribuïts (caching).

Com s’implementa

Google ha alliberat el codi i la informació necessària perquè qualsevol pugui implementar AMP a les seves pàgines. Els ingredients són:

  • L’etiquetatge AMP HTML, que barreja elements estàndard amb alguns de propis.
  • Certs elements CSS3
  • Una biblioteca Javascript i algunes extensions que ho orquestren tot, i que Google ofereix lliurement a través de la seva xarxa de lliurament de continguts a https://cdn.ampproject.org/
  • Google també està guardant a la seva memòria cau mundial les pàgines AMP que indexa per oferir-les més ràpidament segons la geolocalització dels usuaris.

La iniciativa compta ja amb grans socis de l’ecosistema d’Internet, d’àmbits com la premsa, les xarxes socials, la publicitat i diverses plataformes de publicació. Per exemple, Automattic ja ha publicat un connector que permet implementar AMP al WordPress de forma senzilla. En aquest blog l’estem provant.

Prioritat en Google Search

Qualsevol desenvolupador pot implementar AMP, millorar-lo o adaptar-lo com li convingui. I qui ha estat el primer a aprofitar-ho? Exacte: Google.

Fa uns dies Google va anunciar que les pàgines AMP tindran (a partir de ja, diuen) prioritat en els resultats al seu cercador en dispositius mòbils, mostrant-les en un carrusel destacat. Segons ells això significa que, en igualtat de condicions orgàniques, afavoriran les pàgines que implementin AMP en les cerques que es facin des del cercador en mòbils.

Vídeo que ha publicat Google per il·lustrar el comportament del cercador en mòbils sobre pàgines AMP

Alguns avantatges

Certament AMP pinta molt bé i pot comportar alguns beneficis evidents:

  • Millor experiència per als usuaris.
  • Disminució de l’ample de banda necessari per navegar (a veure què diuen els proveïdors de connectivitat).
  • Millor accés a la informació en regions del planeta amb poca qualitat en les connexions.
  • Tot és de codi obert i basat en Web, per contra d’alguns serveis relativament relacionats com Facebook Instant Articles o Apple News.

Algunes inquietuds

Particularment em venen al cap alguns dubtes:

  • De moment no he sabut veure al W3C per enlloc. Què deu opinar dels components no estàndards? Han dit alguna cosa al respecte?
  • Google, amb tot el seu dret, acapararà la distribució accelerada gràcies al seu imbatible CDN. Tornem a delegar als grans proveïdors l’emmagatzematge de la informació. Aquí ho deixo, que aquest punt pot ser molt llarg.
  • Tinc la sensació que el desencadenant ha estat l’intent de solucionar els coneguts problemes de relació entre els editors, la publicitat i els consumidors de continguts. No és res dolent, però sabem que els anuncis són un dels principals generadors de problemes d’usabilitat i accessibilitat en pàgines web. Amb una publicitat més ètica i respectuosa tot seria més senzill.

I per finalitzar no puc evitar reflexionar sobre si no estarem matant mosques a canonades. Caldria no oblidar que avui potser estem publicant d’una forma molt més complicada del necessari, i que de vegades les coses es poden fer més simples, molt més simples.

Redescobrint les tasques de Google (Google Tasks)

L’eina de gestió de tasques de Google, Google Tasks, és un vell conegut entre els usuaris de Gmail. Tot i que sempre ha estat allà, de vegades costa treure-li tot el suc degut a un detall: la interfície estàndard que ofereix és limitada, sempre dependent de la finestra de Gmail o del calendari.
Google Tasks al Gmail

 

Les tasques de Google en tota la seva glòria.

Per sort existeix un mètode no gaire estès que ens permet treballar amb les nostres llistes i tasques de manera més eficient. Accedint a la pàgina

https://mail.google.com/tasks/canvas

se’ns desplega una aplicació web amb un aspecte bastant diferent a l’habitual, la veritat:
Google Tasks a pantalla completa Tot i que aquesta vista no n’amplia les funcions de l’eina, la manera de presentar la informació la fa molt més eficient, apropant-se en versatilitat a altres gestors més populars.

 

Les tasques de Google al mòbil.

Per acabar-ho d’arrodonir, tenim dos maneres de gestionar les tasques de Google en mobilitat: des de la pròpia versió mòbil que ens ofereix Google o amb alguna de les moltes aplicacions per telèfons intel·ligents que hi han (GoTasks o gTasks HD per iOS, o GTasks per Android, per exemple).
Google Tasks mòbil GTasks per Android

 

Alguns avantatges de Google Tasks respecte a altres serveis.

Google Tasks és un servei relativament senzill en característiques, però ofereix alguns avantatges per als usuaris intensius dels serveis de Google, com la integració natural als calendaris, una gran multitud d’idiomes disponibles o la possibilitat de convertir qualsevol missatge de Gmail en una tasca.
Tasca a partir de correu de Gmail

Altres eines de gestió de tasques que hem comentat al blog alguna vegada són Workflowy, Toggl o Remember the Milk.

La nova política de privadesa de Google: un exemple de redacció web a seguir

Lloc web de política de privacitat de Google

A partir del 1/3/2012 entrarà en vigor la nova política de privadesa i les condicions d’ús dels serveis de Google. A banda de si les noves normes ens semblen correctes o no, creiem que suposen un canvi en la manera en que les empreses gegants presenten aquest tipus d’informació als usuaris.

Per experiència pròpia en la nostra petita empresa, podem dir que no és senzill jugar amb els textos legals. Al seu dia, no hi va haver manera que els nostres assessors externs ens permetessin redactar la nostra pròpia política de privacitat d’una manera amable, clara i compatible amb la legalitat. “No-no-no! Aquest text no es pot tocar així com així.” Fins i tot van posar cares quan van veure que volíem redactar-los en la nostra llengua.

Podem imaginar que una empresa de les dimensions de Google deu haver de lidiar diàriament amb múltiples situacions de denúncies i acusacions sobre aquests temes. Reduir aquests textos legals a uns pocs paràgrafs i que alhora siguin comprensibles pels usuaris mortals és prou valent i gens habitual. És clar que deuen comptar amb un equip de cracs en lleis, però la intenció és el que es valora. La majoria d’empreses amb la mateixa capacitat no dediquen cap mena d’atenció a aquest punt.

Alguns aspectes destacables:

  • Tota la nova normativa està recollida en un mini-lloc petit, atractiu, llegible i ben estructurat.
  • La redacció és amable, ens parlen de tu, en la nostra llengua.
  • Des dels dispositius mòbils s’accedeix a una versió adaptada perfectament llegible. De fet jo la vaig llegir així, estirat a la butaca, en deu minuts.
  • Una secció de PMF ens fa un resum ràpid dels conceptes essencials.

Personalment, és el primer text legal d’aquest tipus de servei que em llegeixo de forma íntegra i que comprenc, crec, perfectament. Els textos legals d’Enraona aniran també, ara sí, encaminats a una bona rentada de cara.

Enllaç: Polítiques i principis de Google.