Arxiu d'etiquetes: web mòbil

Accelerated Mobile Pages

Breu introducció a AMP (Accelerated Mobile Pages), la proposta de Google per a fer més ràpida i rendible la Web mòbil.

Crec que en això hi estarem d’acord: és un turment llegir alguns articles i notícies amb el mòbil. Temps de càrrega interminables, botons impossibles de clicar, textos diminuts, anuncis invasius… Aquest fet tan habitual només genera usuaris frustrats, editors que perden visites i anunciants maleïts.

Per contra, els usuaris més espavilats han trobat maneres d’accedir millor a aquestes pàgines no optimitzades, com navegar amb el mode de lectura que alguns navegadors incorporen o instal·lar bloquejadors d’anuncis. El cas és que cap d’aquests sistemes agraden als editors de continguts, ja que se salten el sistema de monetització de les seves publicacions.

Google, com a empresa de publicitat, és un dels principats afectats per aquestes pràctiques i segurament per això fa uns mesos va anunciar una iniciativa per mirar de posar-hi ordre: el projecte AMP.

Què és AMP

AMP (Accelerated Mobile Pages) és un projecte de codi obert liderat per Google que té com a objectiu millorar la velocitat de càrrega i l’experiència d’usuari de les pàgines web orientades a notícies i informació. De moment es dirigeix a editors de publicacions digitals, però no es descarta que en un futur pugui ser útil per qualsevol tipus de contingut a Internet.

Actualment (dic actualment perquè aquestes coses se sap com comencen però no com evolucionen) els objectius principals del projecte són, d’una banda, fer més àgil i accessible l’accés a pàgines d’informació des de dispositius mòbils i, per una altra, facilitar la convivència entre l’accessibilitat de les pàgines i els sistemes de monetització, com els anuncis.

Com funciona

Una pàgina AMP és una versió alternativa (i canonitzada) a l’original a la qual s’accedeix afegint /amp a l’adreça de la primera. Per exemple, si l’adreça d’aquesta pàgina que estàs llegint és:

Breu introducció a AMP (Accelerated Mobile Pages), la proposta de Google per a fer més ràpida i rendible la Web mòbil.

la seva versió AMP es troba a:

https://blog.fesomia.cat/2016/03/11/amp-accelerated-mobile-pages-google/amp

La versió AMP és una pàgina construïda amb HTML5 i Javascript amb alguns components propis i CSS3 en línia no superior als 50KB.

Com aconsegueix AMP accelerar la descàrrega de les pàgines? Aquests són alguns dels punts clau:

  • Les pàgines es reformaten, es despullen de molts elements superflus.
  • Es limita la quantitat de codi Javascript i CSS.
  • Es provoca la descàrrega en paral·lel d’elements (càrrega asíncrona). Si cal mostrar publicitat, per exemple, es presenta en marcs (iframes) independents, sempre per HTTPS.
  • S’optimitzen imatges i altres elements, servint només les versions òptimes segons el dispositiu i amb les mides declarades per tal d’evitar salts (autoscrolls) durant la càrrega.
  • Es possibilita el guardat de les pàgines en memòria cau de servidors distribuïts (caching).

Com s’implementa

Google ha alliberat el codi i la informació necessària perquè qualsevol pugui implementar AMP a les seves pàgines. Els ingredients són:

  • L’etiquetatge AMP HTML, que barreja elements estàndard amb alguns de propis.
  • Certs elements CSS3
  • Una biblioteca Javascript i algunes extensions que ho orquestren tot, i que Google ofereix lliurement a través de la seva xarxa de lliurament de continguts a https://cdn.ampproject.org/
  • Google també està guardant a la seva memòria cau mundial les pàgines AMP que indexa per oferir-les més ràpidament segons la geolocalització dels usuaris.

La iniciativa compta ja amb grans socis de l’ecosistema d’Internet, d’àmbits com la premsa, les xarxes socials, la publicitat i diverses plataformes de publicació. Per exemple, Automattic ja ha publicat un connector que permet implementar AMP al WordPress de forma senzilla. En aquest blog l’estem provant.

Prioritat en Google Search

Qualsevol desenvolupador pot implementar AMP, millorar-lo o adaptar-lo com li convingui. I qui ha estat el primer a aprofitar-ho? Exacte: Google.

Fa uns dies Google va anunciar que les pàgines AMP tindran (a partir de ja, diuen) prioritat en els resultats al seu cercador en dispositius mòbils, mostrant-les en un carrusel destacat. Segons ells això significa que, en igualtat de condicions orgàniques, afavoriran les pàgines que implementin AMP en les cerques que es facin des del cercador en mòbils.

Vídeo que ha publicat Google per il·lustrar el comportament del cercador en mòbils sobre pàgines AMP

Alguns avantatges

Certament AMP pinta molt bé i pot comportar alguns beneficis evidents:

  • Millor experiència per als usuaris.
  • Disminució de l’ample de banda necessari per navegar (a veure què diuen els proveïdors de connectivitat).
  • Millor accés a la informació en regions del planeta amb poca qualitat en les connexions.
  • Tot és de codi obert i basat en Web, per contra d’alguns serveis relativament relacionats com Facebook Instant Articles o Apple News.

Algunes inquietuds

Particularment em venen al cap alguns dubtes:

  • De moment no he sabut veure al W3C per enlloc. Què deu opinar dels components no estàndards? Han dit alguna cosa al respecte?
  • Google, amb tot el seu dret, acapararà la distribució accelerada gràcies al seu imbatible CDN. Tornem a delegar als grans proveïdors l’emmagatzematge de la informació. Aquí ho deixo, que aquest punt pot ser molt llarg.
  • Tinc la sensació que el desencadenant ha estat l’intent de solucionar els coneguts problemes de relació entre els editors, la publicitat i els consumidors de continguts. No és res dolent, però sabem que els anuncis són un dels principals generadors de problemes d’usabilitat i accessibilitat en pàgines web. Amb una publicitat més ètica i respectuosa tot seria més senzill.

I per finalitzar no puc evitar reflexionar sobre si no estarem matant mosques a canonades. Caldria no oblidar que avui potser estem publicant d’una forma molt més complicada del necessari, i que de vegades les coses es poden fer més simples, molt més simples.

Google Maps al mòbil

Google Maps al mòbil

Google Maps al mòbil

Arribes al teu destí. Baixes de l’avió. A l’aeroport t’espera un autobús que et porta al centre. Arribes al centre.  I ara què?

Saps que l’hotel és a uns 300 metres. Vas veure al mapa que havies de girar pel primer carrer principal, però veus que tots els carrers semblen igual de principals. No saps cap on has d’anar, hauràs de preguntar-ho a algú. Preguntes i, com sol passar, et diuen que no ho saben perquè tampoc són d’aquí… si portessis un plànol!

De fet potser portes un plànol. Sí, al teu mòbil!

Google Maps ofereix una versió per a mòbil molt útil, amb la qual pots consultar un plànol que no s’acaba mai. Amb aquesta aplicació sabràs on et trobes i fins hi tot podràs informar-te de quina ruta has de seguir per anar d’un punt a un altre, tant si vas a peu com si vas en cotxe.

La versió mòbil de Google Maps es pot instal·lar en la majoria de telèfons, fins hi to en els més senzills. En aquest enllaç trobaràs les instruccions per descarregar l’aplicació directament al mòbil.

Aquest cap de setmana nosaltres hem provat a fons la versió mòbil de Google Maps i funciona prou bé, et permet moure’t per una ciutat que desconeixes amb la tranquil·litat de portar un immens plànol a la butxaca. Ara bé, és recomanable tenir contractat un servei de dades, perquè si no la propera factura se’n ressentirà. I un últim detall: si viatges fora de l’Estat Espanyol, encara que només posis un peu a Andorra, caldrà que t’informis dels canvis de tarifes, perquè de vegades hi ha sorpreses.

Internet des de qualsevol mòbil.

Telèfons enraonadors.

Modestos, però connectats.

Els nous dispositius mòbils de gamma alta (iPhone, BlackBerry i altres) ens permeten gaudir d’Internet en qualsevol lloc. Però no són la única manera de connectar-nos amb mobilitat.

Avui en dia, la majoria de telèfons de gama baixa-mitja ja venen preparats i configurats per poder-se connectar a Internet. Com que la potència d’aquests aparells ha augmentat molt en poc temps, aquell senzill aparell que ens van regalar amb els punts és molt possible que sigui suficient per llegir el correu electrònic, visitar molts webs o visualitzar documents en línia.

Per descomptat que la velocitat i la potència amb la que ens connectarem no serà igual a la que ens brindaria un terminal 3G avançat, però una connexió GPRS (la que suporten tots els telèfons) ens permetrà fer petites excursions a Internet prou efectives.

Fem un repàs d’alguns aspectes que haurem de tenir en compte.

Les tarifes de les operadores.

Les operadores cobren una tarifa especial per connectar-nos a Internet. Si ens connectem molt esporàdicament no ens cal cap tarifa especial, però per fer-ho sovint (diversos cops per setmana) serà convenient contractar un pla de dades, el més senzill que trobem. Ara mateix, Movistar ofereix plans des de 10€/mes, Orange des de 5€/mes i Vodafone des de 12€/mes.

La compatibilitat i la configuració del terminal.

Tot i que el més probable és que el terminal ja estigui configurat, algunes companyies faciliten instruccions senzilles per realitzar-ho segons el model del telèfon. Aquí podeu trobar les de Movistar, aquí les d’Orange i aquí les de Vodafone.

I ara què?

Us proposem algunes aplicacions per aprofitar millor l’experiència de les connexions. El més imprescindible és disposar d’un bon navegador d’Internet. Tot i que la majoria de telèfons ja en porten un d’instal·lat, acostuma a ser molt defectuós. Us recomanem que proveu el navegador Opera Mini, segurament el més compatible i potent actualment, i disponible en multitud d’idiomes (català inclòs). Per obtenir-lo, obriu el navegador per defecte del vostre telèfon i visiteu l’enllaç http://mini.opera.com. Seguiu unes senzilles instruccions i el podreu començar a utilitzar.

Si sou usuaris de serveis de Google, l’empresa del cercador també ens ofereix una sèrie d’aplicacions per gestionar millor el nostre correu. Visiteu http://gmail.com/app des del mòbil per instal·lar automàticament la versió mòbil del GMail.

Google també ens ofereix una versió mòbil de Google Maps visitant http://www.google.es/gmm, i molts altres serveis a http://www.google.com/intl/es/mobile/.

Molts serveis web comencen a oferir versions optimitzades per als mòbils, que es carreguen de forma automàtica al teclejar les adreces que ja coneixem. Podeu provar-ho amb el vostre cercador preferit, amb les xarxes socials i professionals a les que pertanyeu o amb El blog d’Enraona que ara esteu llegint.

En definitiva: si no ho heu fet ja, us animem a gaudir d’Internet des de qualsevol lloc, ja que cada dia és una mica més senzill.

El blog d’Enraona es fa mòbil

A partir d’avui podeu accedir a aquest blog amb una versió adaptada als dispositius mòbils. Si us connecteu a l’adreça habitual amb el navegador del vostre telèfon (Opera Mini, Safari/IPhone o qualsevol altre) automàticament el servidor us oferirà una versió més adequada per ser navegada amb el vostre terminal.

El Blog d'Enraona al mòbil

El Blog d’Enraona al mòbil

L’adaptació l’hem feta amb l’extensió MobilePress, que hem traduït de l’anglès i adaptat una mica al nostre gust. Ara es pot llegir, cercar i comentar les entrades d’una forma més lleugera i eficient.

El web mòbil s’escampa com una taca d’oli i no ens podem quedar enrere. A Enraona estem invertint esforços per poder-vos oferir llocs web mòbils tan efectius i eficients com els d’escriptori. No és només un tema tecnològic, també cal tenir en compte factors que van des de l’arquitectura d’informació al disseny gràfic.

Per cert, també estem preparant la versió mòbil del nostre web corporatiu. Aviat estarà disponible i us en farem cinc cèntims del desenvolupament.