Arxiu d'etiquetes: ecommerce

Hola, sóc jo i treballo perquè t’arribi la comanda

Portem més de dos anys gestionant al complert la botiga en línia de la Cooperativa Falset Marçà: fitxes de productes, manteniment tècnic, gestió de comandes, logística i atenció al client. Aquesta feina integral ens permet reconèixer i valorar cada un dels petits detalls que intervenen en el comerç online, i realment sovint descobrim elements de valor que cal tenir en compte.

Des del primer dia ens hem preocupat perquè els correus d’interacció amb el client siguin clars, directes i personalitzats. Per funcionalitat, i per complir la normativa, cal que el client, just després de formalitzar una compra, rebi un correu de confirmació. Aquest correu és automàtic, tot i que a etim.cat i etim.es s’ha redactat amb cura per transmetre el sentit d’una veu humana i personal. No obstant amb aquest correu no ens quedem tranquils i sempre que ens ha estat possible, que ha estat gairebé sempre, hem aprofitat el temps d’espera entre que es formalitza la compra i arriba la comanda a mans del client, per enviar-li un altre correu, fet a mà, que de forma molt més personal informa de la sortida de la comanda i el seu lliurament imminent.

Un dia se’ns va acudir fer un petit canvi, aparentment sense cap transcendència, però que ha estat molt transformador: vam deixar de signar aquests missatges amb una signatura genèrica en nom de la botiga en línia de la Cooperativa i vam començar a signar-los amb el nom i cognom de la persona que fa l’atenció als clients, concretament en nom de Bernadette Farriol (una servidora). Res més vam canviar: el mateix to, el mateix tipus d’informació, la mateixa llargada…

Ara bé, d’ençà que signem amb nom i cognom en la immensa majoria dels casos els clients responen el missatge, normalment amb un text breu agraint la informació: amb el canvi de signatura hi ha hagut un augment important i voluntari d’interaccions, un fet fonamental per a una botiga en línia on es treballa sempre per establir relacions bones i perdurables amb els clients.

De vegades, en el comerç electrònic moltes vegades, en cada petit detall s’hi amaga la clau per oferir un bon servei, per crear bons vincles i traspassar a la Xarxa aquell bon costum del bon venedor de tota la vida amb qui hi podies confiar. Caldrà estar ben atents per identificar aquests detalls reveladors i fer-ne un bon ús, seran aquests els recursos que ens quedaran a mesura que el dret a la privacitat faci impossible l’ús actual de tècniques de captació i d’anàlisi de les dades de navegació.

La càrrega de treball d’una botiga online

Digital no vol dir ni fàcil ni ràpid, encara que segurament tots hem passat pel mal pensament de creure que  tot era pim-pam. Ara bé, l’activitat digital és important per a una empresa, obre oportunitats d’interacció, de relació i de venda que ultrapassen molt i molt el tradicional comerç purament presencial.  Per tant, és una llàstima que el “no tinc temps!”, “massa feina!” i d’altres excuses amb la mateix “visió lúcida” ens distanciïn de dinàmiques i tècniques amb les quals tots hi sortim guanyant.

Avui hem disseccionat la nostra tasca de botiguers digitals, i pensant en la feina que ja fa temps que fem a etim.cat i a etim.es, hem fet una llista de les tasques que creiem més importants per a dur a bon port una botiga online. De moment les partim en tres:

  • Què s’ha de fer abans de fer res. 
  • La preparació: enllestim la màquina.
  • El dia a dia: fem de la botiga online una bona forma d’obtenir bons resultats.

Fase Inicial

  • Estudi de viabilitat del projecte. Valoració de costos i rentabilitat.

Preparació d’un ecommerce

  • Línies de treball de la botiga online: tria de l’enfocament de venda, dels productes, l’estil, etc.
  • Arbre de continguts: estructura de la botiga seccions, categories, grups,
  • 1a. proposta per al posicionament orgànic.
  • Redacció dels continguts fitxes de productes, altres informacions, @ de procés de compra, etc.
  • Tria i contractació dels sistemes de pagament.
  • Disseny, programació i implementació de l’eina d’ecommerce.
  • Pla de captació i fidelització de clients.
  • Pla de comunicació digital.
  • Logística. Embalatges, enviaments, preus / sistema de seguiment.Magatzems intermedis, etc.
  • Pla SEM
  • Protocol de gestió de queixes, recomanacions, felicitacions, etc.

El dia a dia d’un ecommerce

  • Atenció de les comandes i del client.
  • Accions i gestió de la Comunicació digital.
  • Manteniment dels continguts de la botiga.
  • Accions i gestió de SEO.
  • Accions i gestió de SEM.
  • Gestió de campanyes i promocions.
  • Control de logística.
  • Control d’objectius de venda i de creixement.

 

De moment ho deixem aquí, de moment!