Arxiu d'etiquetes: redacció per a la web

Un exemple de bona redacció web.

bici

Hem topat amb el web Amb bici a la feina, ens ha agradat força i et volem explicar perquè.

En ha agradat:

Per l’enfocament del web.
Directe, clar i al gra.  El missatge és positiu i  molt evident des del primer moment: “Anar a treballar en bicicleta és possible i recomanable”.

Per l’enfocament dels testimonis reals.
Persones com nosaltres ens expliquen les seves experiències reals i ens parlen de com han resol els problemes que, pels no iniciats, són un fre a l’hora anar a la feina en bici: bici i roba de mudar, bici i higiene, bici i robatoris, problemes de seguretat, etc.

Pel tractament dels contingut.
L’organització de les seccions és prou clara. Els continguts que s’hi tracten estan clarament vinculats al tema, i ofereixen recomanacions molt útils.

Per l”ús de les imatges.
Hi ha un bon treball de fotografia, gent “real” -no models- utilitzant la bicicleta pel carrers de Barcelona. La imatge reforça molt bé el missatge positiu i realista del web.

Pel to de redacció.
També directe, clar, encarat al destinatari. Sense por, el text està redactat en 2a. persona del singular: et parlen a “tu, que t’has plantejat agafar la bici però encara no t’has acabat de decidir”.

Per l’estructura del text.
Amb títols molt clars, paràgraf curts i directes i amb subtítols  que trenquen molt bé les  llargues extensions del cos de text.

També ens ha agradat per la forma com hi hem arribat.
Ha estat una recomanació que @sinache ens va fer per Twitter.

Com tot en aquesta vida, aquest web no és perfecte i hem vist alguna cosa que ens ha agradat menys.

No ens ha agradat tant:

L’excés d’arxius en PDF.
És una llàstima que els continguts d’aquests PDF no s’hagin editat també en pàgines HTML, s’hauria aconseguit un projecte rodó, usable i funcional. La descàrrega de PDF és tediosa i encara que és bo oferir una versió per imprimir, cal oferir tots els continguts en format de pàgina web, perquè la navegació sigui ben fluida.

En conjunt és un bon treball.

Felicitem doncs, a Bicileta Club de Catalunya i a l’empresa que ha desenvolupat el projecte, per la forma com han sabut utilitzar el mitjà web i per la sensibilitat a l’hora de triar i redactar els continguts del web Amb bici a la feina.

Vols esprémer el potencial del teu web? El curs de posicionament web és per a tu.

A Enraona hem preparat un curs sobre posicionament web.

El posicionament web preocupa a la gent d’empresa. Tothom entén que un web ha d’estar ben posicionat en cercadors, tot i això aquest és un tema complex, difícil de comprendre i que costa molt concretar en accions clares i efectives.

Per això creiem que és del tot necessari que la persona responsable d’un web corporatiu tingui uns coneixements bàsic i sòlids sobre posicionament web.

En aquest breu curs revisarem els elements i accions que s’han de tenir en compte per a què un web corporatiu estigui ben indexat i ben posicionat. Si t’hi apuntes compartirem amb tu una sèrie de coneixements prou sòlids per a què puguis valorar:

  • Quines característiques tècniques ha d’acomplir el teu web corporatiu per a facilitar-ne el posicionament.
  • Quina estructura ha de tenir el teu web.
  • Quina importància té el text per al posicionament i per a establir un primer vincle amb el teu futur client.
  • Quines accions has de fer per mantenir i per millorar el posicionament del teu web corporatiu.

El curs bàsic de posicionament web es farà dijous 9 de juliol, d’11h a 13h a Reus, a la Fundació URV. Trobaràs el programa del curs al web d’Enraona, et recomanem que li facis un cop d’ull. Ja portem uns dies preparant el temari i la dinàmica de treball, sovint n’anirem parlant. De moment et deixem aquí el guió que seguirem a la sessió de formació.

Si vols proposar alguna idea o creus que hauríem d’enfocar aquest curs bàsic de posicionament web d’alguna forma especial, t’agrairem que ens ho facis saber, la teva visió sobre Internet i el web d’empresa ens interessa molt.

Què saps explicar en 7 segons?

Fotografia de widemos a Flickr

Fotografia de widemos a Flickr

Un cop vaig llegir, no recordo on, que la gent triguem set segons a decidir si un web és per a nosaltres o no ho és.  No sé si són exactament set segons, però quan ho comento generalment se’m dóna la raó: “Jo de vegades en trigo menys” —em diuen— “Entro, miro ràpid i, si no puc entendre-la, marxo”.

Les persones ens passem anys definint i redefinint la nostra empresa, mesos pensant com hem d’explicar el nostre projecte… i resulta que al final tot queda reduït a 7 segons! Quin repte! Així doncs cal aprofitar bé aquest temps i triar bé el contingut del nostre web.

Apunto a continuació una sèrie de condicions que crec que s’han de tenir en compte:

  1. Totes les pàgines poden ser d’inici. Les entrades a través d’un resultat de cerca trobaran la pàgina més ben posicionada en el terme que s’ha utilitzat per fer la cerca, per tant cada una de les pàgines ha de tenir entitat pròpia.
  2. Si, com hem dit, cada pàgina ha de tenir entitat per ella sola. S’ha de poder comprendre sense haver d’accedir a altres seccions.
  3. Ha d’estar ben estructurada i el format dels textos ha de facilitar-ne la comprensió: els títols, els subtítols i les llistes han d’ajudar a destriar les idees més importants i els paràgrafs han de ser més aviat curts, el textos d’una tirada fan mandra.
  4. S’ha d’oferir informació realment interessant per al destinatari —aquí sí que hi ha feina i grossa—  i sovint allò que ens preocupa i ens interessa tant a nosaltres no és el que captiva, interessa o atrau a l’usuari que estem esperant.

Coses que no recomanaria mai en el text d’un web?

  1. Escriure per escriure, omplir molt, explicar-te molt i molt llarg per por a no deixar-se res. Val més poc i molt ben triat.
  2. Si us plau, prou de frases fetes i buides de sentit, frases com “Grdfgjdfr ofereix qualitat i servei” o “Ddsds és una empresa jove i dinàmica” desaprofiten un espai preciós.
  3. Copiar el text del díptic o d’algun document que originariament està pensat per lliurar a mà i llegir en paper.
  4. Creure que el text importa poc. Avui Internet és encara per a molts un mitjà escrit i el text és clau per al posicionament en cercadors, per tant no és irrellevant, al contrari.

A qui em vull assemblar?

Em vull assemblar als que saben comunicar amb quatre frases i alhora saben explicar amb ordre continguts realment feixucs, per exemple Flickr. M’agrada per:

Blogs i crítiques, comentaris negatius i fins i tot insults.

Fotografia de sergis blog a Flickr

Fotografia de sergis blog a Flickr

Des d’aquí defensem que la xarxa és un espai d’interacció entre persones, i per tant no és un espai asèptic on estem protegit dels comentaris no desitjats. En els blogs, sobretot en els corporatius, aparentment sembla que una crítica negativa fa mal. Ara bé, una mala crítica és una excel·lent oportunitat per a mostrar un estil personal, obert i madur de conversa.

Anem a pams: què podem fer davant d’un comentari negatiu al nostre blog?

Primer pas: identifica de quin tipus de comentari es tracta. Pot ser:

  • una molt correcta opinió alternativa o oposada a la nostra.
  • Una opinió encesa i àcida que exposa oposició rotunda a allò que hem dit.
  • Un comentari insultant, fora de lloc i que no aporta res.
  • Un comentari sense sentit i que se’n va per les branques.

Depenent del tipus de comentari és interessant actuar d’una forma o una altra.

Segon pas: una estratègia per a cada cas:

  • Una ” molt correcta opinió alternativa o oposada a la nostra” és una oportunitat per obrir ulls i ment, per encetar un diàleg, preguntar, aclarir…
  • Una “opinió encesa i àcida que exposa oposició rotunda a allò que hem dit” és una oportunitat per mostrar calma, maduresa, tranquil·litat i capacitat de diàleg. Ah!, i per demanar correcció, si ho creus oportú.
  • Un “comentari insultant, fora de lloc i que no aporta res” és una oportunitat per mostrar tranquil·litat i molta indiferència. Generalment d’aquest tipus de comentaris n’hi ha molt pocs i els altres usuaris de la xarxa no els fan cap cas.
  • Davant d’un “comentari sense sentit i que se’n va per les branques” una opció interessant és ignorar-lo. Difícilment sabràs si l’ha escrit algú que ens vol prendre el pèl o algun despistat.

Ara bé,  cal afegir dues coses:

  1. El blog és el teu espai, tu decideixes què s’hi diu, així que sempre tens l’opció d’eliminar qualsevol comentari que et sigui molest, tot i que et recomanaríem que no t’ho prenguis per costum.
  2. De comentaris als blogs n’hi ha molt pocs, i de comentaris fora de lloc encara menys. No t’espantis, t’hi trobaràs poc. Escriu amb entusiasme i gaudeix del teu blog!

En resum: la Xarxa és com el nostre entorn, així que hem d’aprendre a gestionar allò que no ens agrada de la mateixa manera que ho hem après a fer en el nostre entorn. En cap moment la por als comentaris desagradables ens han d’acovardir. Internet és un espai de relació excel·lent i són moltíssimes més les experiències positives que hi podrem viure que no pas les negatives.

Contra la lectura en diagonal

Es diu sovint que la gent llegim poc a la Xarxa, que ens cansem de seguida i que només fem lectures en diagonal. En canvi, ara per ara, la majoria de comunicacions es generen a través del text, especialment en els webs d’empresa.

De fet, a Internet i en qualsevol altre mitjà, les persones només acostumem a llegir allò que ens interessa. Llegir suposa un esforç i per tant hi busquem una compensació ràpida.

Ja fa unes setmanes vam fer una presentació per guionar una trobada de treball sobre redacció de continguts web. La presentació recull una sèrie de pautes bàsiques per enfocar la redacció d’un web corporatiu i defensa una idea ben simple: “Si vols que el visitant del teu web no marxi fugint, deixa de parlar de tu! Escolta’l i demostra-li que el comprens.”