Arxiu d'etiquetes: empresa i internet

Taller de participació digital a Vilabertran

Taller a Vilabertran

Som de camí cap a Vilabertran on fem en un taller de participació digital per a petits productors d’horta.

Ara que les dinàmiques de la Xarxa ja estan plenament integrades en la quotidianitat de tots nosaltres, és un bon moment per facilitar que professionals i petites empreses en facin un ús efectiu, que els ajudi en la comercialització dels seus productes.

Aquesta és la intenció d’avui: posar ordre, virar la participació en entorns digitals cap a una activitat efectiva per a la comercialització del producte d’horta i ecològic.

Destinarem les energies en:

  • Facilitar que cada productor trobi el seu propi estil de relació i d’interacció, en un entorn on la comunicació ha de ser bidireccional.
  • Posar ordre, per permetre integrar les dinàmiques de participació digital en un marc de treball on el temps s’ha d’invertir en treballar la terra, plantar, collir i portar a vendre, i on és difícil trobar temps per centrar l’atenció en la Xarxa.
  • Enfocar a participació cap a dinàmiques de comercialització, on cal trobar la convivència entre una actitud social, oberta i l’hàbit de valorar com l’esforç per ser a Internet té realment un efecte positiu en el nostre negoci.

Som de camí a Vilabertran per fer avui una de les feines que més ens agrada: combinar Xarxa i món agrícola.

Codis QR, per jugar-hi fort

Com acostuma a passar amb molts recursos tecnològics, ens cal un temps per trobar-los-hi la utilitat. Sovint som els propis usuaris que per tempteig els anem buscant el sentit i l’aplicació, de vegades ultrapassem en extrem la funcionalitat que li va atribuir el seu creador. Això ha passat amb els codis QR, que originàriament es van crear com a sistema de registre de recanvis en les àrees de fabricació de vehicles.

En poc temps els codis QR són a cartells, aparadors, revistes, samarretes, targes…  s’han convertit en un sistema per captar la nostra atenció quan ens movem pel nostre entorn habitual i connectar-nos a un entorn digital. Oku, que això és molt gros! Els QR trenquen la barrera entre l’activitat digital i l’activitat en entorn físic.

Per altra banda són encara una mena de joguina per adults. Ens fa gràcia provar que hi ha darrera d’un codi QR; ens té expectants i encuriosits de la mateixa manera que ho estem quan algú ens fa obrir una caixa on no sabem què hi trobarem. Juguem sense perdre en cap moment l’aparent seriositat que ens manté tranquils dins el nostre patró d’adults  formals.

Un codi QR reuneix dos condicions fonamentals per a deixar empremta:

  • Connecta una experiència física amb informació digital, que ens allarga l’experiència i ens la conserva en la memòria i en “memòria”.
  • Ens permet viure l’experiència emocionant del joc.

Experiència, emoció i joc: tres elements fonamentals per crear forts lligams amb algú que volem que es recordi de nosaltres, d’allò què fem i sobretot d’allò que li oferim.

Ara bé, hem de tenir en compte que els codis QR només ens serviran si hi sabem trobar el lloc, el moment, el format i hi sabem vincular una informació realment rellevant per a qui l’obri.

Et deixo aquí dos vídeos: un sobre un acció de TESCO a Corea del Sud, que deixa que la gent “jugui a botigues” mentre espera el metro. L’altre ens ensenya 37 aplicacions possibles per a un codi QR, i es queda curt.

L’entrenament: començar a la Xarxa per quedar-s’hi.

Si ets enginyera, botiguer, metge, artesana, arquitecte, cuiner, artista, fuster, comptable… si la teva professió no té una relació directa amb els entorns digitals, potser aquest és un món un pel distant per a tu. Només un pel, perquè ara que tots els programes de la tele tenen el seu propi hashtag i Facebook és tant comú com McDonalds, potser ja has pensat algun cop en començar a tombar per Internet.

Si és així potser t’agradaria saber per on començar. Quan a Enraona col·laborem amb un client per facilitar l’adquisició de dinàmiques de participació digital marquem clarament dos fases: l’entrenament i l’aplicació a la feina:

  • L’entrenament. Un període d’inici en el qual és important que coneguis les dinàmiques de la Xarxa des de la teva visió personal. Com un/a usuari/ària més, trobant la forma més còmoda per interaccionar amb altres persones, en àmbits de coneixement del teu interès (sigui professional o lúdic). I en aquest període és important que identifiquis formes de relacionar-se i de donar-se a conèixer que funcionen i formes que no funcionen.
  • La implementació: sistematitzem, definim i enfoquem. Ja hauràs vist com és d’important mostrar un estil propi i personal de relació, hauràs viscut dinàmiques d’interacció positives i d’altres molt poc efectives. Ara és el moment de sistematitzar la teva participació i convertir-la en una activitat efectiva per a dur a terme el teu pla d’estratègia professional, amb objectius, indicadors, terminis, odre, mètrica i anàlisi de resultats.

Les dues fases són importants, la segona no és efectiva sense la primera, i per tant recomanem fermament començar per aquest primer període d’entrenament. Deixem aquí un esquema-guió que ens ajuda a acompanyar aquest entrenament digital.

Fent clic damunt la imatge se't baixarà un arxiu que podràs veure amb detall.

4 detalls (in)significants del comerç electrònic

A Enraona sempre que podem fem les compres en línia, és més ràpid i ens agrada promoure un mitjà de venda que creiem molt interessant. Darrerament fem les compres molt a consciència, analitzant cada una de les passes que s’estableixen en les relacions comercials i ens trobem en coses que ens agraden i coses que no ens agraden tant.

Dibuix de michael_reuter a Flickr

Posem alguns exemples que no ens han agradat:

  • Poca usabilitat en la botiga electrònica. Si el disseny posa en perill la salut ocular del client és que no és un bon disseny, és possible dissenyar una bona botiga, atractiva, amb caràcter i alhora facilitar la lectura dels continguts, la funcionalitat i la navegació.
  • Dificultats per contactar amb la botiga un cop feta la compra. De vegades, sobretot en les grans empreses, és impossible trobar un correu o un telèfon on adreçar-t’hi i fer una senzilla pregunta.
  • Costos extres que no s’expliquen. No vulguis enganyar, si esperes a donar els preus d’enviament a última hora, quan ja està tot decidit i les dades donades només demostres engany. No vulguis enganyar: per a un usuari final l’IVA  forma part del preu del producte, si dones preus sense IVA avisa-ho.
  • Falta d’atenció quan hi ha un imprevist. S’endarrereix la comanda? Pot passar, de vegades no hi ha més remei, però què costa enviar un correu explicant-ho i donant una nova data de lliurement? Potser tu envies desenes o centenars de comandes cada dia, però no saps mai amb quina alegria el teu client espera la compra. El que per a tu pot ser un petit endarreriment per a ell és un temps d’incertesa, és bo que sàpiga que malgrat l’endarreriment encara hi ha algú treballant per a ell o ella.
  • Embalatges destralers. Els paquets cal fer-los amb cura, pensant que hi ha algú que els rebrà amb interès. És una llàstima rebre comandes de mercaderies, en alguns casos productes que es venen amb l’etiqueta d’alta qualitat, llençats en una caixa i falcats amb bocins de cartó esquinçat.

Posem alguns exemples d’atenció que creiem molt interessants:

  • La compra sense registre. L’interessant opció d’una botiga de material d’oficina de permetre comprar-hi sense fer un registre permament de dades.
  • La trucada d’una botiga de vins per informar-nos que no els quedava vi de l’any que havíem demanat i consultant-nos si volíem anul·lar el producte o canviar-lo pel d’una altra anyada.
  • L’arribada d’un paquet molt ben embalat, sense sofisticacions però fet amb ganes, amb les cantonades protegides i amb els complements d’embalatge que asseguraven que el producte arribava perfectament.
  • Trobar alguna petita sorpresa dins la caixa, uns quants bombons de regal, al comprar torrons.

I és que no ens cansarem de dir-ho: l’atenció al client es fa amb cada petit detall, amb cura i respecte per atendre amb correcció a la persona que ha decidit gastar els seus diners en el teu producte. Com s’ha fet tota la vida.

M’exalta el nou i m’enamora el vell

A l’abril ja vam parlar de la tasca que estem realitzant amb la Cooperativa de Falset Marçà i com és d’emocionant formar part d’un projecte que aproxima les dinàmiques dels entorns socials al món del cooperativisme agrícola. 

El projecte madura cada dia, de l’abril fins avui ha anat adquirint forma: ara la Cooperativa ja és part activa de Twitter, de Facebook -en català i en castellà–  manté un blog la mar de viu -també en castellà–  i té també d’altres perfils a la xarxa, que @rtroyano vigila i nodreix amb molta cura.

Tots anem aportant i aprenent d’aquest projecte, acabem de començar i li veiem una llarga vida. Per això ens ha agradat molt que aquest passat dissabte, 7 de gener, sortís al Públic, suplement en català del diari Público, un reportatge que explica amb molt de sentit i de sentiment l’essència i el fer del pla de participació digital de la Cooperativa de Falset Marçà.

Avui volem compartir amb tu l’alegria de veure com algú de fora del projecte l’entén i el comparteix, per això deixem aquí l’enllaç a l’article (PDF, 125 kB).

Foto i titular del reportatge del Públic del 07/01/2012