Arxiu d'etiquetes: tecnologia i empresa

Mashups, barreges amb bons resultats.


Un mashup és una aplicació web que es construeix combinant diferents fonts. Amb aquest sistema s’ofereixen serveis web que aprofiten dades d’altres serveis i els reinventen, per oferir-ne de nous.

Són molt habituls els mashup amb Google Maps, però també se’n trobem combinant altres serveis com Flickr, Youtube o fins hi tot Amazon. Twitxr, per exemple és un mashup que combina Twitter amb Google Maps, o Woices integra missatges de veu també a Google Maps.
Generalment els mashup es presenten en aplicacions web obertes a l’ús de tothom, però també és possible desenvolupar mashups per integrar-los en la pròpia web d’empresa.
L’avantatge d’un mashup és molt clara: optimització de recursos i la possibilitat de disposar d’unes dades que, d’una altra manera, només estarien en mans de macrocorporacions: ara qualsevol empresa, per petita que sigui, té la possibilitat d’utilitzar fonts de dades i grans aplicacions amb un cost de desenvolupament molt baix.
Aquest és el cas del geoblog d’Univerd, on amb un mashup l’empresa geolocalitza la ubicació exacta de les feines que realitza, en fa una breu explicació i hi publica algunes fotos.
La tecnologia cada dia ens ho posa tot més fàcil. Ara està en les nostres mans generar continguts interessants, nous, curiosos, positius… de Xarxa.

HTTPS: comunicacions segures per Internet.

Sempre que ens connectem a una pàgina web, un flux de dades viatja fins al nostre ordinador (textos, imatges…). De la mateixa manera, sempre que enviem informació -a través d’un correu electrònic o d’un formulari- les nostres dades també fan aquest viatge des del nostre ordinador fins al servidor de destí. Aquest intercanvi d’informació es fa gràcies a un protocol de comunicacions anomenat HTTP. Us sona?

Passa que, durant la transferència, aquestes dades podrien ser interceptades i llegides. Per evitar això existeix una variant del protocol HTTP que fa que tota la informació entre nosaltres i el servidor viatgi encriptada, de manera que sigui molt improbable que un tercer la pugui desxifrar. Aquest protocol és HTTPS (S de segur). El podeu veure al principi de l’adreça web de bancs, de comerços electrònics, etc.

No volem posar la por al cos a ningú, el robatori de dades a la Xarxa és possible, però no és habitual. De la mateixa manera que ens poden prendre la cartera al sortir de casa però no ens passa cada dia, i a la majoria no li ha passat mai.

Aquestes adreces iniciades amb HTTPS tenen sentit en alguns casos:
  • Si fas una compra per Internet assegura’t que el web on fas la compra està sota una adreça HTTPS (almenys en les pàgines on es finalitza el procés de compra).
  • Si en el teu negoci ofereixes algun servei web on s’han de trasferir dades importants (comptes corrents, números de targes de crèdit…) és important que tinguis un servidor segur i que el teu web estigui sota una adreça HTTPS.
Els servidors segurs acostumen també a anar acompanyats d’un certificat d’autenticitat, però aquest és un tema que deixarem per divendres que bé.

Altres maneres de pagar i cobrar per Internet.

A mesura que Internet es va fent gran, les empreses tenen a l’abast a molts més compradors arreu del món. No és estrany que vagin apareixent noves modalitats de pagament que faciliten a venedors i compradors els moviments de diners.

PayPal és un dels serveis més populars (150 milions d’usuaris diuen ells). Permet la transferència bancària de diners entre usuaris, amb l’únic requisit que tinguin un compte de correu electrònic.

Com funciona?

Un cop registrat a PayPal, el venedor disposa d’un panell on li arriben els dipòsits que podrà traspassar al seu compte corrent. El comprador no necessita res, no s’ha de registrar enlloc.

Bàsicament PayPal ofereix dos sistemes de pagament:

  • Per correu electrònic. El venedor envia al client una sol·licitud de pagament per correu electrònic. El client només ha de clicar en un enllaç que el portarà al lloc web de PayPal (disponible en castellà) per fer un pagament segur amb tarja de crèdit.
  • Directament des del web del venedor. Si tenim un web de comerç electrònic, dins del procés el comprador trobarà uns botons de pagament que el portarà al lloc de PayPal, on es realitzarà la transacció, per tornar després al nostre lloc web.

També ofereixen sistemes més avançats d’integració del procés en el lloc web del venedor, però aquests dos són els més habituals. Totes les transaccions es fan des dels servidors segurs de PayPal.

Quant costa el servei?

Per al comprador res i al comprador se li aplica una comisió per cada transferència realitzada: entre el 1,9% i el 3,4% segons la quantitat, més 0,35€ per operació. No hi ha quotes d’alta ni mensuals, si no hi ha moviments no costa res.

PayPal i altres serveis semblants no estan pensats per substituir els mètodes més coneguts, com les pasareles bancàries o els contrareemborsaments. Però és molt important oferir als nostres clients el màxim ventall de modalitats de pagament, ja que els dotarem de més llibertat en el delicat moment de decidir si compren o no compren. I un comprador amb més llibertat és un comprador amb més confiança, ingredient essencial en una decissió de compra.

Flash o no Flash, encara és la qüestió?

Loading...El tema d’avui és difícil de tractar en 3 minuts (de fet, com la majoria), però ho intentarem: És correcte encarregar el web de la nostra empresa en “Flash”?

Flash, recordem-ho, és una tecnologia que es va crear amb propòsits multimèdia i altament interactius, però ràpidament va envair la Web i molts desenvolupadors es van llençar a crear llocs i portals íntegrament amb aquesta tècnica.

Bé, bé, però en quins casos és recomanable fer servir Flash?

De moment, així ho veiem nosaltres:

  • En el cas de pàgines web en què es busqui una alta experiència artística, per sobre dels continguts de text.
  • Per jocs i elements molt (però molt) interactius.
  • Per video. Avui en dia a Internet ja no s’entén el vídeo sense Flash. (Totes les pel·lícules que veieu a YouTube es reprodueixen amb Flash.)
  • En qualsevol altre circumstància en que altres tecnologies no puguin fer el que volem (projectes experimentals, etc.)

I per a res més? Conec molts webs en Flash i estan la mar de bé…

És clar, però per desenvolupar la majoria de modalitats de llocs web encara presenta algunes mancances:

  • La indexació de les pàgines Flash en els cercadors no és tant bona com en les pàgines fetes en HTML (una pàgina HTML és la que esteu llegint ara mateix). Google llegeix molt millor els textos en pàgines HTML que en Flash.
  • Per poder veure una pàgina en Flash es necessita tenir un programari específic. La majoria d’usuaris el tenen instal·lat, però la majoria no és tothom.
  • Flash és una tecnologia propietària (ara mateix d’Adobe, demà qui ho sap), i està supeditada als canvis que la empresa vulgui incorporar. HTML és una tecnologia oberta i regulada per un organisme internacional i neutral.
  • Els usuaris amb problemes d’accessibilitat ho tenen magre per navegar per una pàgina en Flash. Els lectors de pantalles tenen molts problemes per accedir al contingut. No passa el mateix amb una pàgina HTML, que es pot interpretar perfectament.
  • Algunes pàgines fetes amb Flash fan incrementar molt el temps de descàrrega necessari per a veure-les.
  • I un inconvenient que personalment trobo molt empipador: els botons d’endavant i enrere del navegador no funcionen. Tot un lloc web en Flash queda capturat sota un mateix URL o adreça web. Tret de l’inici, tampoc es pot guardar cap contingut d’una pàgina en Flash als marcadors o favorits.

En definitiva, us aconsellem que abans de decidir en quina tecnologia s’ha de desenvolupar el vostre web, analitzeu alguns d’aquests punts i us pregunteu si el producte final cobrirà totes les expectatives que busqueu: efectivitat, posicionament, usabilitat, disseny…

Per acabar deixeu-nos que us recomanem algunes pàgines en Flash que creiem que són magnífiques.

– Un tros d’artista: http://yugop.com
– Explora el sistema solar: http://janus.astro.umd.edu/SolarSystems
– Una pàgina de l’any 2000, de l’ADDDP: http://adddp.free.fr Encara avui és una petita joia.

OpenOffice.org 3.0 a la nostra empresa: per què no?

Recordeu que fa un temps vam mencionar al paquet ofimàtic OpenOffice.org? Fa uns dies que està disponible la nova versió 3.0 i hem trobat necessari tornar a parlar d’eines d’oficina per a la nostra empresa.

Per als que no ho coneixen gaire direm que l’OpenOffice és un paquet de programes d’oficina que es presenta com una alternativa a l’Office de Microsoft, que és programari lliure (recordem les característiques del programari lliure en aquest article) i que és gratuït (la licència per a fer-lo servir tant personalment com comercialment no té cap cost.)

Que hi ha dins de l’OpenOffice?

  • Un avançat processador de textos, compatible amb tots els formats del Microsoft Word (.doc, .docx …). També exporta documents a PDF, i és capaç d’editar documents PDF ja creats.
  • Un editor de fulls de càlcul compatible amb la majoria de funcions de l’Excel de Microsoft. Permet editar conjuntament un full de càlcul amb altres usuaris de la xarxa de la nostra empresa.
  • Un editor de presentacions compatible amb el PowerPoint de Microsoft.
  • Un genial editor d’equacions i fórmules.
  • Una aplicació de dibuix.
  • Un gestor de bases de dades, a l’estil de l’Access de Microsoft.

Per què hauria de provar l’OpenOffice a la meva empresa?

Si no ho heu fet, us animem a provar l’OpenOffice. Algunes raons que trobem importants són:

  • Pot conviu-re amb l’Office de Microsoft. Podeu tenir instal·lats els dos paquets a la vegada i experimentar si compleix les vostres expectatives de funcionament i compatibilitat.
  • L’OpenOffice cobreix totes les necessitats del noranta per cent dels usuaris professionals que ara fan servir l’Office de Microsoft, i inclou característiques úniques que el MSOffice no cobreix.
  • No pagareu per cap llicència. El podeu instal·lar a tants ordinadors com vulgueu. (Crec que aquest punt no necessita més explicacions, no?)
  • Hi ha versions per a Windows, Macintosh OSX, Linux i Solaris.
  • Necessita la meitat de recursos de memòria i de disc dur que el MSOffice.
  • És un producte madur. Fa anys que funciona i al darrera hi ha SUN Microsystems, una de les més grans empreses tecnològiques, a part d’una gran comunitat internacional d’usuaris i desenvolupadors.
  • Perquè els canvis de vegades són bons, i ens ajuden a descobrir àmbits i maneres de fer que enriqueixen el nostre coneixement.

Podeu descarregar l’arxiu d’instal·lació de la versió en català a la pàgina http://www.softcatala.org/wiki/Rebost:OpenOffice.org Visiteu també el web oficial a http://www.openoffice.org

Envieu-nos els vostres comentaris i compartiu la vostra experiència amb l’OpenOffice.org. Ho coneixíeu? L’heu provat professionalment? L’heu triat com a programari definitiu o heu tornar a fer servir el MSOffice? Per què?